Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz roli nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.
Kształcenie umiejętności wprowadzania do praktyki edukacyjnej wiedzy dotyczącej organizacji i realizacji procesu wychowawczego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
Zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi.
Kształtowanie umiejętności projektowania programu profilaktyczno-wychowawczego.
Wymagania wstępne
Wiedza ze wstępu do pedagogiki, teorii wychowania, psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Typy, cele i zasady realizacji funkcji wychowawczej w instytucjach edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
Rola nauczyciela w rozwijaniu świata wartości, postaw i zachowań dzieci.
Cele, zasady i formy współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami i społecznością lokalną.
Wychowanie wielokulturowe, obywatelskie, patriotyczne, moralne. Specyfika pracy z dziećmi/uczniami z doświadczeniem migracyjnym.
Program wychowawczo-profilaktyczny grupy/klasy i planowanie pracy wychowawczej.
Style i metody wychowania w placówkach przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Rozpoznawanie i identyfikowanie stylów i metod wychowania w praktyce edukacyjnej - krytyczna ocena
Problemy wychowawcze z dziećmi w przedszkolu i szkole.
Techniki rozwiązywania konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, burza mózgów, metoda projektu, metoda przypadków, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność studentów, kolokwium/prezentację tematu, skonstruowanie programu wychowawczo-profilaktycznego, prace zlecone przez prowadzącego
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
Magda-Adamowicz M., Kobyłecka E. (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016
Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
Sałaciński, Konstruowanie szkolnych programów nauczania, w: Kompetencje nauczyciela wychowawcy, K. Ferenz, E. Kozioł (red.)
Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.
Literatura uzupełniająca
Puślecki W., Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, Wrocław 2008.
K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1991
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 16:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.