SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-OŚWwPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz roli nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.
  2. Kształcenie umiejętności wprowadzania do praktyki  edukacyjnej wiedzy dotyczącej organizacji i realizacji procesu wychowawczego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
  3. Zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi.
  4. Kształtowanie umiejętności projektowania programu profilaktyczno-wychowawczego.

Wymagania wstępne

Wiedza ze  wstępu do pedagogiki, teorii wychowania, psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

  1. Typy, cele i zasady realizacji funkcji wychowawczej w instytucjach edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
  2. Rola nauczyciela w rozwijaniu świata wartości, postaw i zachowań dzieci.
  3. Cele, zasady i formy współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami i społecznością lokalną.
  4. Wychowanie wielokulturowe, obywatelskie, patriotyczne, moralne. Specyfika pracy z dziećmi/uczniami z doświadczeniem migracyjnym.
  5. Program wychowawczo-profilaktyczny grupy/klasy i planowanie pracy wychowawczej.
  6. Style i metody wychowania w placówkach przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
  7. Rozpoznawanie i identyfikowanie stylów i metod wychowania w praktyce edukacyjnej - krytyczna ocena
  8. Problemy wychowawcze z dziećmi w przedszkolu i szkole.
  9. Techniki rozwiązywania konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, burza mózgów, metoda projektu, metoda przypadków, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność studentów, kolokwium/prezentację tematu, skonstruowanie programu wychowawczo-profilaktycznego, prace zlecone przez prowadzącego

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  2. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
  3. Magda-Adamowicz M., Kobyłecka E. (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016
  4. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  5. Sałaciński, Konstruowanie szkolnych programów nauczania, w: Kompetencje nauczyciela wychowawcy, K. Ferenz, E. Kozioł (red.)
  6. Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Puślecki W., Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, Wrocław 2008.
  2. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1991
  3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2005.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 16:28)