SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ocenianie kształtujące w klasach I-III |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-OKwS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką oceniania kształtującego, zapoznanie z teoriami pedagogiczno-psychologicznymi w różnych podejściach do oceniania, rozwijanie refleksyjnego podejścia do oceniania w toku procesu dydaktycznego, rozwijanie umiejętności planowania sytuacji sprzyjających samokontroli i samoocenie uczniów, w tym umiejętności analizy zadań i wykorzystania błędów jako informacji zwrotnych w procesie uczenia się.
Znajomość podstawowych pojęć pedagogiki, dydaktyki i psychologii dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
1. Analiza pojęć powiązanych z ocenianiem (ocenianie, kontrola, rodzaje ocen, przedmiot oceny, sposoby wyrażania oceny. Ocenianie jako integralny element procesu uczenia się i nauczania. Teorie pedagogiczno-psychologiczne u podstaw oceniania.2. Ocenianie sumujące a ocenianie kształtujące. Elementy oceniania kształtującego. Znaczenie błędu w procesie uczenia się .Znaczenie informacji zwrotnej i jej konstrukcja. 4. Kultura pracy w klasie szkolnej w kontekście oceniania. Interakcje nauczyciela i uczniów. Znaczenie samoświadomości, samokontroli, poczucie własnej wartości, eliminacja lęku.5. Cele uczenia się i monitorowanie postępów uczniów w ich osiąganiu. Strategia NaCoBeZU.6. Metody nauczania jako narzędzie pracy nauczyciela w zróżnicowanym zespole uczniów. Znaczenie różnic indywidualnych (horyzontalnych wertykalnych) w tworzeniu powiązań między wiedzą osobistą, uprzednią a nowymi pojęciami i umiejętnościami.7.Podejścia i narzędzia oceniania wiedzy i umiejętności uczniów. Ocenianie diagnozujące, znaczenie pytań w sprawdzaniu rozumienia wiedzy. Portfolia, dzienniczki, tabele wymagań- kryteria ocen, oceny koleżeńskie.8. Aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się . Motywacja i regulowanie procesu własnego uczenia się .
Wykład, dyskusja, projekty grupowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywnie oceniony referat, pozytywnie oceniona wypowiedź pisemna, aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach. Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Ayres Paris, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 19992.
I.Kopaczyńska. Ocenianie szkolne wspierające rozwój, Impuls, Kraków 2004.
I.Kopaczyńska Pedagogiczna kategoria błędu. Teoretyczne konteksty-praktyczne inspiracje dla edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 2020.
Ocenianie kształtujące doskonalenie kształcenia w szkole średniej, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 20064.
W.Walczak, Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka, Galaktyka, Łódź 20015.
G.Szyling, Strategia przejścia czy przetrwania czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne?, w: red. D.Klus - Stańska, Dokąd zmierza polska szkoła?,Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2008
Problemy Wczesnej Edukacji - Ocenianie, diagnoza we wczesnej edukacji, nr1(9), 20092.
B.Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszaw 1991
J.Pryor, Developing thinking about the possibilities of Formative Assessment, Problemy Wczesnej Edukacji (Issues In Early Education), 2009, nr 1
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:18)