SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie ofert edukacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie ofert edukacyjnych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-POE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzanie wiadomości studentów na temat  celów, metod , form i zasad projektowania ofert edukacyjnych we wczesnej edukacji dziecka, doskonalenie umiejętności projektowania ofert dydaktycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych metod,form, środków pracy w odniesieniu do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wobec dzieci wykazujących specjalne potrzeby edukacyjne.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, pedagogika przedszkolna, pedagogika wczesnoszkolna.

Zakres tematyczny

  1. Aktywizowanie jako ważna kompetencja nauczycielska.
  2. Rozwijanie ciekawości, aktywności poznawczej, motywowanie uczniów w klasach I-III.
  3. Ewaluacja okresowa i końcowa.
  4. Specjalne potrzeby edukacyjne- rodzaje i sposoby ich zaspokajania przez nauczyciela szkoły i przedszkola.
  5. Konstruowanie konspektów zajęć - Formułowanie celów dydaktyczno-wychowawczych zgodnych z programem kształcenia w klasach I-III i w przedszkolu; dobór metod nauczania i uczenia się w zależności od wymogów sytuacji i indywidualnych możliwości, potrzeb uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym; charakterystyka i dobór form organizacyjnych w zależności od realizowanych zadań i wieku dzieci. Dobór nowoczesnych środków dydaktycznych.
  6. Projektowanie pomocy dydaktycznych.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, metoda projektu, prezentacje multimedialne, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność studenta na zajęciach (nieobecności należy odrobić w formie ustalanej przez prowadzącego).

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen za: dyskusję, prace przewidziane przez prowadzącego, zaprojektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, zaprojektowanie konspektu zajęć.

Literatura podstawowa

 

  1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.
  2.  Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Warszawa 2010.
  3. Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej. Scenariusze lekcji, Kraków 2010.
  4.  Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
  5. Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
  2. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  3.  Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 16:53)