SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prawa dziecka |
Kod przedmiotu | 10.9-WP-PPiWM-PraDz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy nt. filozofii praw człowieka oraz praw dziecka, poznanie krajowych i międzynarodowych aktów prawnych dot. praw dziecka, podnoszenie świadomości studentów o konieczności podejmowania edukacji o prawach dziecka oraz kształtowanie kompetencji studentów niezbędnych do implementacji praw dziecka do praktyki pedagogicznej.
Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych.
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z dokumentem - analiza wybranych przepisów prawa krajowego i międzynarodowego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena analizy sytuacji prawnej i potencjalnych rozwiązań niekorzystnej sytuacji dziecka (kazus) – praca grupowa oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium - test wyboru). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.
Studenci którzy mają przyznany tryb indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.
1. Beigbeder Y. (2002), New Challenges for UNICEF: Children, Women and Human Rights, Palgrave Macmillan, London, https://doi.org/10.1057/9780230595576
2. Czyż E. (2002). Prawa dziecka. Warszawa: HFPC.
3. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., (2011), Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
4. Krawczak-Chmielecka, A. (2017), O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(2).
5. Łopatka A. (2000), Dziecko. Jego prawa człowieka. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Prawnicze Iuris Sp. z o. o..
6. Prawa Dziecka. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli (2012), Warszawa: PKN UNICEF.
7. Turczyk M ., Jaskulska S. (2020), Kształcenie na odległość a prawa dziecka - nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID 19, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol.15, nr 3 (57), s. 9 -19 .
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).
2. Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526).
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 08:01)