SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prawa dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prawa dziecka
Kod przedmiotu 10.9-WP-PPiWM-PraDz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy nt. filozofii praw człowieka oraz praw dziecka, poznanie krajowych i międzynarodowych aktów prawnych dot. praw dziecka, podnoszenie świadomości studentów o konieczności podejmowania edukacji o prawach dziecka oraz kształtowanie kompetencji studentów niezbędnych do implementacji praw dziecka do praktyki pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych.

Zakres tematyczny

  • Wstępne wiadomości o prawie, dziecko jako podmiot prawa
  • Podstawy filozofii praw człowieka
  • Prawa dziecka/człowieka (wolności i prawa człowieka w świetle Konstytucji RP i wybranych aktów prawa międzynarodowego; relacja państwo-dziecko, materialne i formalne prawa człowieka, podstawowe akty prawne regulujące prawa dzieci w Polsce).
  • Rys historyczny praw dziecka  (prekursorzy,  działania UNICEF i innych organizacji międzynarodowych na rzecz praw dziecka, geneza praw dziecka, działalność ONZ i Unii Europejskiej w zakresie praw dziecka).
  • Konwencja o prawach dziecka (podstawowe zasady, normy, katalog praw dziecka).
  • Instytucjonalne gwarancje praworządności i ochrony praw dziecka  (Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznicy Praw Ucznia, procedury gwarantujące realizację praw, międzynarodowa ochrona praw dziecka).

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z dokumentem - analiza wybranych przepisów prawa krajowego i międzynarodowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena analizy sytuacji prawnej i potencjalnych rozwiązań niekorzystnej sytuacji dziecka (kazus) – praca grupowa oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium - test wyboru). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.

Studenci którzy mają przyznany tryb  indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

1. Beigbeder Y. (2002), New Challenges for UNICEF: Children, Women and Human Rights, Palgrave Macmillan, London, https://doi.org/10.1057/9780230595576

2. Czyż  E. (2002). Prawa dziecka. Warszawa: HFPC.

3. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., (2011), Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.

4. Krawczak-Chmielecka, A. (2017), O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(2).

5. Łopatka  A. (2000), Dziecko. Jego prawa człowieka. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Prawnicze Iuris Sp. z o. o..

6. Prawa Dziecka. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli (2012), Warszawa: PKN UNICEF.

7. Turczyk M ., Jaskulska S. (2020), Kształcenie na odległość a prawa dziecka - nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID 19, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol.15, nr 3 (57), s. 9 -19 .

Literatura uzupełniająca

1.    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).

2.    Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 08:01)