SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia stresu |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PPiWM-PsyStre |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem wykładu jest zaprezentowanie studentom koncepcji stresu w ujęciu psychologicznym, medycznym i biologicznym.
Prezentowane treści w zakresie źródeł stresu, czy radzenia sobie ze stresem stanowią podstawę dającą możliwość tworzenia indywidualnych strategii prewencyjnych w sytuacji stresu, jak również pozwalają na ograniczenie negatywnych konsekwencji stresu.
Zapoznanie studentów ze specyfiką stresu w środowisku szkolnym pozwoli im na kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska. szkolnego.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz psychologii rozwoju człowieka.
Koncepcje stresu - biologiczne, medyczne i psychologiczne
Koncepcja sytuacji trudnych;
Źródła stresu;.
Reakcje na stres: krótkoterminowe, długotrwałe
Metody, style i strategie radzenia sobie ze stresem
Stres w środowisku szkolnym: stres w zawodzie nauczyciela, stres ucznia;
Wypalenie zawodowe
Wykład
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną: test jednokrotnego wyboru, ocena pozytywna wymaga uzyskania 60 % poprawnych odpowiedzi;
Odpowiednio:
ocena bardzo dobry - 100 % - 93% (pozytywnych odpowiedzi);
ocena dobry plus 92 % - 85% (pozytywnych odpowiedzi);
ocena dobry: 84 % - 77% (pozytywnych odpowiedzi);
ocena dostateczny plus 76 % - 69% (pozytywnych odpowiedzi);
ocena dostateczny 68 % - 60% (pozytywnych odpowiedzi);
1. Terelak, J.F.(2017), "Stres. życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe.
2. Sapolsky, R.M. (2010), Dlaczego zebry nie mają wrzodów – psychofizjologia stresu. Warszawa, PWN.
3. Heszen, I. (2014), Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa, PWN.
4. Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.UKSW
5. MACIEJEWSKA, Martyna, JANIK-FUKS, Inga, WILCZYŃSKA, Agnieszka, WAWRYKÓW, Agata, STECKO, Monika, FABIAN-DANIELEWSKA, Anna & KORABIUSZ, Katarzyna. Stress and burnout syndrome in teachers – review of the literature. Journal of Education, Health and Sport [online]. 23 June 2019, T. 9, nr 6, s. 420–426.
Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia – podręcznik akademicki (rozdz. 19 pt. Zdrowie i stres). Gdańsk: Wyd. GWP.
Strelau J., (2000) Temperament a stres: temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. W: Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z. (red.) Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego;
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 15:06)