SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia stresu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia stresu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PPiWM-PsyStre
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem wykładu jest zaprezentowanie studentom koncepcji stresu w ujęciu psychologicznym, medycznym i biologicznym. 

Prezentowane treści w zakresie źródeł stresu, czy radzenia sobie ze stresem stanowią podstawę dającą możliwość tworzenia indywidualnych strategii prewencyjnych w sytuacji stresu, jak również pozwalają na ograniczenie negatywnych konsekwencji stresu. 

Zapoznanie studentów ze specyfiką stresu w środowisku szkolnym pozwoli im na kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska. szkolnego.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz psychologii rozwoju człowieka. 

Zakres tematyczny

Koncepcje stresu - biologiczne, medyczne i psychologiczne

Koncepcja sytuacji trudnych;

Źródła stresu;.

Reakcje na stres: krótkoterminowe, długotrwałe

Metody, style i strategie radzenia sobie ze stresem

Stres w środowisku szkolnym: stres w zawodzie nauczyciela, stres ucznia;

Wypalenie zawodowe

Metody kształcenia

Wykład 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną: test jednokrotnego wyboru, ocena pozytywna wymaga uzyskania 60 % poprawnych odpowiedzi;

Odpowiednio:  

ocena bardzo dobry - 100 % - 93% (pozytywnych odpowiedzi); 

ocena dobry plus 92 % - 85% (pozytywnych odpowiedzi); 

ocena dobry: 84 % - 77% (pozytywnych odpowiedzi); 

ocena dostateczny plus 76 % - 69% (pozytywnych odpowiedzi); 

ocena dostateczny 68 % - 60% (pozytywnych odpowiedzi); 

Literatura podstawowa

1. Terelak, J.F.(2017), "Stres. życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe.

2. Sapolsky, R.M. (2010), Dlaczego zebry nie mają wrzodów – psychofizjologia stresu. Warszawa, PWN.

3. Heszen, I. (2014), Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa, PWN.

4. Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.UKSW

5. MACIEJEWSKA, Martyna, JANIK-FUKS, Inga, WILCZYŃSKA, Agnieszka, WAWRYKÓW, Agata, STECKO, Monika, FABIAN-DANIELEWSKA, Anna & KORABIUSZ, Katarzyna. Stress and burnout syndrome in teachers – review of the literature. Journal of Education, Health and Sport [online]. 23 June 2019, T. 9, nr 6, s. 420–426.

Literatura uzupełniająca

Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia – podręcznik akademicki (rozdz. 19 pt. Zdrowie i stres). Gdańsk: Wyd. GWP.

Strelau J., (2000) Temperament a stres: temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. W: Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z. (red.) Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego;

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 15:06)