SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura dla dzieci |
Kod przedmiotu | 09.2-WP-PPiWM-LdD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie odmian i sposobów istnienia literatury adresowanej do dzieci. Poznawanie historii literatury dla dzieci w Polsce i na świecie. Charakteryzowanie kierunków przemian dokonujących się w literaturze dla dzieci. Rozwijanie umiejętności analizowania literatury dla dzieci i wykorzystywania jej w pracy z dziećmi. Uwrażliwianie na piękno i wartości jakie zawarte są w literaturze dla dzieci. Uwrażliwianie na słowo pisane.
Podstawy gramatyki języka polskiego i wiedzy o literaturze.
Literatura „czwarta”. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci. Odmiany istnienia literatury „osobnej”. Teksty dziecięce i teksty dla dzieci – dobór książek dla młodego czytelnika. Miejsce literatury czwartej w kulturze i literaturze. Historia literatury dla dzieci w Polsce i na świecie. Przemiany literatury dla dzieci .Folklor dziecięcy. Cele i funkcje literatury dla dzieci. Inicjacje literackie- etapy i drogi. Rozwój dziecka a odbiór literatury dziecięcej. „Cudowne i pożyteczne”, czyli znaczenie baśni w życiu dziecka. Wartości poznawcze, wychowawcze, ludyczne, emocjonalne i estetyczne baśni. Bajki terapeutyczne i ich znaczenie. Przyroda, jako tworzywo dzieła literackiego i jej funkcje. Wartości literatury dla dzieci i młodzieży i sposoby wyrażania wartości w utworach dla dzieci. Poezja dla dzieci- od Konopnickiej do Białoszewskiego, czyli język dziecięcy a poezja dla dzieci. Zabawy językowe w literaturze dla dzieci. Praca z lekturą- metoda oswajania ze sztuką słowa. Rozbudzanie zainteresowania literaturą. Ilustracja w książkach dla dzieci. Rola czasopism w wychowaniu dzieci.
Wykłady – wykład konwencjonalny, pogadanka.
Konwersatoria – praca z książką, metoda tekstu przewodniego, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie kolokwium oraz przygotowanie projektu - projekt zajęć z wykorzystaniem wybranych pozycji literatury dziecięcej – kryteria oceny: zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni dobór literatury, twórczy sposób wykorzystania literatury dla dzieci i przedmiotowej.
Kolokwium- uzyskane punkty przeliczane na ocenę zgodnie z zasadą: 91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61-70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-50% = 2,
Ocena końcowa to ocena uzyskana z konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:02)