Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje, koncepcje, modele zdolności i twórczości).
Kształtowanie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Wzbogacenie wiedzy na temat organizacji działających na rzecz dzieci twórczych i zdolnych.
Uwrażliwianie na potrzeby dzieci/uczniów twórczych i zdolnych.
Wymagania wstępne
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Pojęcie zdolności i ich typologia. Koncepcje zdolności.
Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych.
Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne.
Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej.
Rozwój zdolności i twórczości i jej kryzysy u człowieka.
Systemowe koncepcje zdolności i twórczości. Interakcyjne teorie twórczości
Model zdolnej i twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne i egzogenne zdolności i twórczości. Stymulatory i inhibitory twórczości.
Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego .
Konwersatorium:
Precyzja terminologiczna pojęć - talent, zdolny, zdolności, uzdolnienia, cudowne dziecko, geniusz - analiza przypadków. Model zdolności ogólnych.
Charakterystyka i strategie kształcenia uczniów zdolnych - przejawy zdolności u małych dzieci i charakterystyka ucznia zdolnego, pozytywne i negatywne cechy uczniów zdolnych, kształcenie przyśpieszone i wzbogacone dla uczniów zdolnych.
Projektowanie pracy z dzieckiem o wysoko rozwiniętej danej inteligencji
Organizacje działające na rzecz dzieci twórczych i zdolnych (np. Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci). Analiza organizacji/placówek działających w najbliższej okolicy.
Szkoły z internatem dla uczniów zdolnych.
Konkursy i olimpiady dla dzieci/uczniów twórczych i zdolnych (zDolny Ślązak, Odyseja Umysłu).
Konwersatorium: praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i egzaminu. Problematyka egzaminu obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%). Punkty uzyskane na egzaminie są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2
Konwersatorium:
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego zagadnienia, projekt pracy z dzieckiem o wysokiej danej inteligencji wielorakiej, inne prace zlecone przez prowadzącego.
Ocena końcowa uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć, obie oceny muszą być pozytywne. Końcowa ocena jest ich średnią arytmetyczną.
Literatura podstawowa
Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych 7-9-letnich dzieci w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018,
Magda-Adamowicz M., Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015,
Małgorzata Suświłło, Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Literatura uzupełniająca
Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Toruń 2013,
Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
Beata Dyrda, Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych : studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa 2012
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:53)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.