SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zdolności i twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zdolności i twórczości
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-PZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje, koncepcje, modele zdolności i twórczości).
  2. Kształtowanie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
  3. Wzbogacenie wiedzy na temat organizacji działających na rzecz dzieci twórczych i zdolnych.
  4. Uwrażliwianie na potrzeby dzieci/uczniów twórczych i zdolnych.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Pojęcie zdolności i ich typologia. Koncepcje zdolności. 
  2. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych.
  3. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne.
  4. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości.  Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej.
  5. Rozwój zdolności i twórczości i jej kryzysy u człowieka.
  6. Systemowe koncepcje zdolności i twórczości. Interakcyjne teorie twórczości
  7. Model  zdolnej i twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne i egzogenne zdolności i twórczości. Stymulatory i inhibitory twórczości.
  8. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego .

Konwersatorium:

  1. Precyzja terminologiczna pojęć - talent, zdolny, zdolności, uzdolnienia, cudowne dziecko, geniusz - analiza przypadków. Model zdolności ogólnych.
  2. Charakterystyka i strategie kształcenia uczniów zdolnych - przejawy zdolności u małych dzieci i charakterystyka ucznia zdolnego, pozytywne i negatywne cechy uczniów zdolnych,  kształcenie przyśpieszone i wzbogacone dla uczniów zdolnych.
  3. Koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera - rodzaj inteligencji wielorakich, diagnozowanie inteligencji.
  4. Projektowanie pracy z dzieckiem o wysoko rozwiniętej danej inteligencji
  5. Organizacje działające na rzecz dzieci twórczych i zdolnych (np. Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci). Analiza organizacji/placówek działających w najbliższej okolicy.
  6. Szkoły z internatem dla uczniów zdolnych. 
  7. Konkursy i olimpiady dla dzieci/uczniów twórczych i zdolnych (zDolny Ślązak, Odyseja Umysłu).

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Konwersatorium: praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i egzaminu. Problematyka egzaminu obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%). Punkty uzyskane na egzaminie są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2 

Konwersatorium:

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego zagadnienia, projekt pracy z dzieckiem o wysokiej danej inteligencji wielorakiej, inne prace zlecone przez prowadzącego. 

Ocena końcowa uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć, obie oceny muszą być pozytywne. Końcowa ocena jest ich średnią arytmetyczną.

Literatura podstawowa

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  3. Magda-Adamowicz M.,  Jakość dzieciństwa  twórczych 7-9-letnich dzieci  w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018,  
  4. Magda-Adamowicz M.,  Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015,
  5. Małgorzata Suświłło, Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Toruń 2013,

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

Beata Dyrda,  Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych : studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:53)