SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-MPzDZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych.
  2. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.
  3. Rozwijanie umiejętności projektowania programów pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.
  4. Kształtowanie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, wstępu do psychologii, psychologii różnic indywidualnych. 

Zakres tematyczny

  1. Strategie kształcenia uczniów zdolnych.
  2. Modele kształcenia uczniów zdolnych.
  3. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych.
  4. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym. 
  5. Projektowanie pracy z dziećmi uzdolnionymi. 
  6. Rodzaje uzdolnień – ich istota, struktura, diagnoza pedagogiczna i planowanie pracy. 
  7. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży - specyfika i planowanie pracy z dziećmi i młodzieżą. Twórczość werbalna, ruchowo-taneczna, plastyczna, muzyczna, techniczna, aktorska i matematyczna. 
  8. Wybrane metody rozwijające zdolności i twórczość dzieci.
  9. Twórcze zabawy w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.
  10. Pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.

 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne, filmy, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność studentów, prezentację wybranego zagadnienia, skonstruowanie programu pracy z dzieckiem/uczniem zdolnym/twórczym, prezentację zestawu ćwiczeń dla dzieci/uczniów zdolnych i twórczych, inne prace zlecone przez prowadzącego. 

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Szmidt K., Pedagogika twórczości, Sopot 2013
  3. S. Popek, Aktywność twórcza dzieci i młodzieży

Literatura uzupełniająca

  1. Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. M. Magda-Adamowicz, K. Żernik, Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, gRUPA TOMANI, Kraków 2016
  3. R. Stawinoga, Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej
  4. Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:49)