Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych.
Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.
Rozwijanie umiejętności projektowania programów pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.
Kształtowanie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, wstępu do psychologii, psychologii różnic indywidualnych.
Zakres tematyczny
Strategie kształcenia uczniów zdolnych.
Modele kształcenia uczniów zdolnych.
Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych.
Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym.
Projektowanie pracy z dziećmi uzdolnionymi.
Rodzaje uzdolnień – ich istota, struktura, diagnoza pedagogiczna i planowanie pracy.
Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży - specyfika i planowanie pracy z dziećmi i młodzieżą. Twórczość werbalna, ruchowo-taneczna, plastyczna, muzyczna, techniczna, aktorska i matematyczna.
Wybrane metody rozwijające zdolności i twórczość dzieci.
Twórcze zabawy w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.
Pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne, filmy, analiza przypadków
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność studentów, prezentację wybranego zagadnienia, skonstruowanie programu pracy z dzieckiem/uczniem zdolnym/twórczym, prezentację zestawu ćwiczeń dla dzieci/uczniów zdolnych i twórczych, inne prace zlecone przez prowadzącego.
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium
Literatura podstawowa
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
Szmidt K., Pedagogika twórczości, Sopot 2013
S. Popek, Aktywność twórcza dzieci i młodzieży
Literatura uzupełniająca
Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
M. Magda-Adamowicz, K. Żernik, Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, gRUPA TOMANI, Kraków 2016
R. Stawinoga, Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej
Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Uniwersytet Zielonogórski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:49)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.