SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dzieci zdolnych i twórczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dzieci zdolnych i twórczych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-DPPDZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych (przedmiot diagnozy, cele diagnozy, rodzaje zdolności i twórczości i możliwości ich diagnozowania w psychologii i pedagogice,  metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych).
  2. Zapoznanie z możliwościami, potrzebami i skutkami  diagnozy pedagogiczno-psychologicznej w pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.
  3. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu diagnozy pedagogiczno-psychologicznej dzieci zdolnych i twórczych do praktyki edukacyjnej 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej, diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka.

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot diagnozy psychologiczno-pedagogicznej, cele diagnozy, rodzaje zdolności i twórczości i możliwości ich diagnozowania w psychologii i pedagogice, 
  2.  Metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych w pedagogice i psychologii.
  3. Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej.
  4. Wybrane narzędzia do badania osób zdolnych i twórczych, np.: 1) kwestionariusz zainteresowań i zdolności dzieci – wersja dla nauczyciela i rodzica oraz klucz do niego ; 2) kwestionariusz twórczych postaw (np. K.J. Szmidta, K. Krasoń, S. Popka); 3) kwestionariusz badania twórczego myślenia (np. Guilforda oraz Jellena i Urbana); 4) kwestionariusz twórczego zachowania; 5) rysunku dziecka.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana osobam zdolnym i twórczym. 
  6. Możliwości, potrzeby i skutki diagnozy pedagogiczno-psychologicznej w pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi

Metody kształcenia

Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), objaśnienie lub/i wyjaśnienie, metoda przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, dyskusji, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia oraz przygotowania i przeprowadzenia diagnozy wybranym narzędziem.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.

2. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.

3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009. 

Literatura uzupełniająca

1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

3. Magda-Adamowicz , Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.

4. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

5. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

6. M. Magda-Adamowicz , K. Żernik - Twórczość werbalna dzieci - koncepcja i identyfikacje, w: B. Niemierko , M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, Karków 2016

7. Diagnostics of mental development in early childhood. Authors-compilers: R.K. Aitzhanova, R.A. Sulaimenova, A.K. Ersarin and others. Almaty, 2000

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:48)