SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening twórczości
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-TT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie z podstawami organizowania treningów twórczości i ćwiczeń wspierających elementarne zdolności twórcze.
  2. Rozwijanie elementarnych zdolności twórczych studentów.
  3. Kształtowanie umiejętności prowadzenia treningów twórczości.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

  1. Zasady treningów twórczości i ćwiczeń wspierających elementarne zdolności twórcze.
  2. Metodyka przeprowadzania treningu twórczości - grupa treningowa, układ ćwiczeń, zasady metodyczne i organizacja.
  3. Grupy metod rozwijających twórczość:
  • rozgrzewka twórcza,
  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych,
  • rozwijanie zdolności twórczych,
  • rozwijanie umiejętności twórczego przezwyciężania przeszkód. 

       4. Samodzielne planowanie i prowadzenie treningu twórczości.

Metody kształcenia

praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praktyczne działanie, projektowanie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność i dyskusję studentów, prezentację wybranego zagadnienia, zaprojektowania i przeprowadzenia treningu twórczości, innych prac zleconych przez prowadzącego

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. K. Szmidt, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych
  2. DeBono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.
  3. Magda-Adamowicz M., I. Paszenda, Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Uniwersytet Zielonogórski, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011

 

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. T. Proctor, Twórcze rozwiązywania problemów
  2. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak modernizować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  3. Nęcka E., Orzechowska J., Słabosz A., Szymura B., Treningi twórczości, Gdańsk 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:50)