Zapoznanie z podstawami organizowania treningów twórczości i ćwiczeń wspierających elementarne zdolności twórcze.
Rozwijanie elementarnych zdolności twórczych studentów.
Kształtowanie umiejętności prowadzenia treningów twórczości.
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej, pedagogiki zdolności i twórczości.
Zakres tematyczny
Zasady treningów twórczości i ćwiczeń wspierających elementarne zdolności twórcze.
Metodyka przeprowadzania treningu twórczości - grupa treningowa, układ ćwiczeń, zasady metodyczne i organizacja.
Grupy metod rozwijających twórczość:
rozgrzewka twórcza,
rozwijanie umiejętności interpersonalnych,
rozwijanie zdolności twórczych,
rozwijanie umiejętności twórczego przezwyciężania przeszkód.
4. Samodzielne planowanie i prowadzenie treningu twórczości.
Metody kształcenia
praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praktyczne działanie, projektowanie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność i dyskusję studentów, prezentację wybranego zagadnienia, zaprojektowania i przeprowadzenia treningu twórczości, innych prac zleconych przez prowadzącego
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
K. Szmidt, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych
DeBono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.
Magda-Adamowicz M., I. Paszenda, Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Uniwersytet Zielonogórski, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011
Literatura uzupełniająca
T. Proctor, Twórcze rozwiązywania problemów
Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak modernizować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
Nęcka E., Orzechowska J., Słabosz A., Szymura B., Treningi twórczości, Gdańsk 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:50)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.