Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego, z zasadami budowania partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie oraz sieci kapitału społecznego.
Kształtowanie umiejętności konstruowania projektów sieci partnerstwa wśród podmiotów edukacyjnych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Zakres tematyczny
Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności.
Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie).
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku.
Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku.
Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie.
Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego.
Konstruowanie projektu sieci partnerstwa wśród wybranych podmiotów edukacyjnych.
Metody kształcenia
Dyskusja, projekt, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie oraz z odpowiedzi ustnej i udziału w dyskusji.
Ocena końcowa jest średnią ocen z udziału w dyskusji, odpowiedzi ustnej oraz opracowanego projektu.
Literatura podstawowa
.Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007..
Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).
Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., Współprzestrzenie edukacji, Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca
1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.
2. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
3. Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.
4. Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.
5. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.
6. Epstein Joyce L.,School, Family, and Community Partnerships: Your Handbook for Action, Corwin Pr Inc, 2018.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.