SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Partnerstwo edukacyjne w szkole i przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Partnerstwo edukacyjne w szkole i przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-PEwSiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego, z zasadami budowania partnerstwa publicznego na rzecz edukacji  w regionie oraz sieci kapitału społecznego.
  2. Kształtowanie umiejętności konstruowania projektów sieci partnerstwa wśród podmiotów edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii. 

Zakres tematyczny

  1. Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności.
  2. Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie).
  3. Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku.
  4. Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku.
  5. Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie.
  6. Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego. 
  7. Konstruowanie projektu sieci partnerstwa wśród wybranych podmiotów edukacyjnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, projekt, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie oraz z odpowiedzi ustnej i udziału w dyskusji.

Ocena końcowa jest średnią ocen z udziału w dyskusji, odpowiedzi ustnej oraz opracowanego projektu.

Literatura podstawowa

  1. .Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
  2.  Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.
  3.  Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
  4.  Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007..
  5. Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).
  6. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
  7. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., Współprzestrzenie edukacji, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca

1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.

2. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.

3. Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.

4. Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.

5. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.

6.  Epstein Joyce L.,School, Family, and Community Partnerships: Your Handbook for Action, Corwin Pr Inc, 2018. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:19)