SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kapitał rodzinny a edukacja dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kapitał rodzinny a edukacja dziecka
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-KRaED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy studentów w zakresie kluczowych zagadnień dotyczących socjalizacji dziecka w rodzinie, ekonomicznych teorii jego edukacji i wychowania, kształtowanie umiejętności  studentów do rozpoznawania i projektowania sposobów wspierania dziecka przez rodziców przy wykorzystaniu określonego rodzaju zasobów w postaci kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego, zapoznanie studentów z mechanizmami tworzenia kapitału edukacyjnego dziecka.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs z zakresu pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej oraz współczesnych problemów socjologii edukacji..

Zakres tematyczny

Konwersatoria

  1. Teoria P. Bourdieu w naukach społecznych.
  2. Koncepcja reprodukcji kulturowej.
  3. (Re)produkcja pozycji klasowej poprzez praktyki edukacyjne rodziców.
  4. Znaczenie edukacji dziecka.
  5. Zasoby inwestowane przez rodziców w polu edukacji dziecka. Praktyki edukacyjne rodziców.
  6. Obraz dziecka w kontekście kapitału rodziny.
  7. Dzieciństwo konstruktywnego kapitału. Dzieciństwo łatwego kapitału. Dzieciństwo nadmiaru i niedostatku.
  8. Rodzicielstwo zaangażowane w produkcję kapitału edukacyjnego dziecka.
  9. Mechanizmy wytwarzania kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie.
  10. Rodzice jako medium stratyfikacji szkolnej. Od merytokracji do rodzicokracji.
  11. Kapitał społeczny a edukacja dziecka. Kapitał kulturowy i ekonomiczny w edukacji dziecka.

Metody kształcenia

Metody podające: opowiadanie, opis; metody poszukujące: nauczanie problemowe, dyskusja, analiza przypadków; analiza tekstów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest obecność na zajęciach, udział w dyskusjach,  przygotowanie autorskiego projektu (praca pisemna) dotyczącego możliwych sposobów tworzenia i konwersji kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie. Jedna nieobecność jest dopuszczalna, wszystkie pozostałe powinny zostać odrobione na konsultacjach lub na zajęciach z inną grupą. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność na zajęciach i wykonanie pracy pisemnej.

 

Literatura podstawowa

 

  1. Bourdieu P., Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
  2. Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006
  3. Mikiewicz P., Kapitał społeczny a edukacja, Warszawa 2014.
  4. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Bourdieu, P., The forms of capital. In: Richardson, J., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Westport, CT: Greenwood 1986.
  2. Kwieciński Z., Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość?: implikacje edukacyjne, [w:] Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopedagogiczne, red. Z. Kwieciński, Wrocław 2007.
  3. Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Poznań 2004.
  4. Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:18)