Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych.
Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi.
Kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z dzieckiem/uczniem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.
Zakres tematyczny
Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Innowacje w świetle rozporządzeń ministerialnych.
Planowanie innowacji: rodzaje innowacji, cele, etapy konstruowania i wdrażania innowacji, kategorie innowacji, struktura, cele, metody, treści w innowacji, ewaluacja programu.
Opracowywanie założeń teoretycznych innowacji. Planowanie programu innowacji.
Rozwijanie twórczości dzieci wg programu autorskiego Janiny Uszyńskiej-Jarmoc „Podróże. Skarby. Przygoda” – istota programu, cele, struktura programu, treści programowe.
Prezentacja podstawowych założeń wybranych koncepcji/programów, np. pedagogika Marii Montessorii, pedagogika C. Freineta, kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona, pedagogika zabawy.
Szkoła i Przedszkole Reggio Emilia (np. Przedszkole Sto Światów Dziecka w Warszawie) – historia, założyciel, idea, zasady, ocenianie, prowadzenie zajęć, przykłady placówek.
Outdoor Education (pedagogika przygody, pedagogika przeżyć)/ Szkoły i przedszkola leśne w Polsce i na świecie – idea, cele, zasady, formy realizacji.
Wykorzystanie narracyjnych gier fabularnych RPG w toku edukacji dzieci/uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym/ projekt "Przedszkole wolne od zabawek"/ nauczanie przez eksperymentowanie.
Metody kształcenia
praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praktyczne działanie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność i dyskusję studentów, prezentację wybranego programu/metody innowacyjnej i zadań/zabaw z tego obszaru, opracowanie projektu innowacji pedagogicznych wraz z założeniami teoretycznymi.
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
J. Uszyńska – Jarmoc – Podróże. Skarby. Przygoda, Białystok 2005
Materiały szkoleniowe: Innowacje pedagogiczne w szkole, opr. J. Pociecha
Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia
Literatura uzupełniająca
W. Michl, tłum. D. Kozieł, Pedagogika przeżyć, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011
K. Grzemna, K. Żernik, Outdoor Education w edukacji elementarnej, czyli jak zdobywać wiedzę i umiejętności w plenerze, Inspirator, nr 2/2016
Śliwerski B., Melosik Z., Edukacja alternatywna w XXI wieku, Impuls 2010
Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.