SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacje wspierające rozwój dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacje wspierające rozwój dziecka
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-IWRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych.
  2. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi.
  3. Kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z dzieckiem/uczniem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości. 

Zakres tematyczny

  1. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Innowacje w świetle rozporządzeń ministerialnych. 
  2. Planowanie innowacji: rodzaje innowacji, cele, etapy konstruowania i wdrażania innowacji, kategorie innowacji, struktura, cele, metody, treści w innowacji, ewaluacja programu.
  3. Opracowywanie założeń teoretycznych innowacji. Planowanie programu innowacji. 
  4. Rozwijanie twórczości dzieci wg programu autorskiego Janiny Uszyńskiej-Jarmoc „Podróże. Skarby. Przygoda” – istota programu, cele, struktura programu, treści programowe.
  5. Prezentacja podstawowych założeń wybranych koncepcji/programów, np.  pedagogika Marii Montessorii, pedagogika C. Freineta, kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona, pedagogika zabawy.
  6. Szkoła i Przedszkole Reggio Emilia (np. Przedszkole Sto Światów Dziecka w Warszawie) – historia, założyciel, idea, zasady, ocenianie, prowadzenie zajęć, przykłady placówek.
  7. Outdoor Education (pedagogika przygody, pedagogika przeżyć)/ Szkoły i przedszkola leśne w Polsce i na świecie – idea, cele, zasady, formy realizacji.
  8. Wykorzystanie narracyjnych gier fabularnych RPG w toku edukacji dzieci/uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym/ projekt "Przedszkole wolne od zabawek"/ nauczanie przez eksperymentowanie.

Metody kształcenia

praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań,  burza mózgów, prezentacje multimedialne, praktyczne działanie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność i dyskusję studentów, prezentację wybranego programu/metody innowacyjnej i zadań/zabaw z tego obszaru, opracowanie projektu innowacji pedagogicznych  wraz z założeniami teoretycznymi.

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

 

Literatura podstawowa

  1. J. Uszyńska – Jarmoc – Podróże. Skarby. Przygoda, Białystok 2005
  2. Materiały szkoleniowe: Innowacje pedagogiczne w szkole, opr. J. Pociecha
  3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
  4. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia

Literatura uzupełniająca

  1. W. Michl, tłum. D. Kozieł, Pedagogika przeżyć, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011
  2. K. Grzemna, K. Żernik, Outdoor Education w edukacji elementarnej, czyli jak zdobywać wiedzę i umiejętności w plenerze, Inspirator, nr 2/2016
  3. Śliwerski B., Melosik Z., Edukacja alternatywna w XXI wieku, Impuls 2010
  4. Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:52)