SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Twórczy pedagogicznie nauczyciel - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Twórczy pedagogicznie nauczyciel
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-TPN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie z podstawami teoretycznymi twórczości pedagogicznej.
  2. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia. 
  3. Wdrażanie do bycia twórczym nauczycielem.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej, wstępu do psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

  1. Rodowód i anatomia twórczości.
  2. Specyfika i teorie twórczości - analiza i porównanie.
  3. Cztery koncepcje twórczości pedagogicznej wg R. Schulza.
  4. Systemowa koncepcja twórczości pedagogicznej – jej poziomy i zakresy.
  5. Podstawy epistemologiczne badań systemowych nad twórczością pedagogiczną nauczycieli.
  6. Identyfikacja twórczych pedagogicznie nauczycieli - cechy osobowości, proces twórczy, dzieło twórcze, wartość, styl życia i środowisko zewnętrzne.
  7. Istota i cele i zadania twórczości w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Metody kształcenia

praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, burza mózgów, prezentacje multimedialne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego zagadnienia/wypowiedź pisemną, przygotowanie projektu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Magda-Adamowicz M., Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje,  Toruń 2015,
  2. Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, Toruń 2012.
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  2. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007, wzn. 2013.
  3. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  4. Magda-Adamowicz M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela kl. I-III, Zielona Góra 2007.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:51)