Zapoznanie z problematyką organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych skierowanych do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
Doskonalenie warsztatu nauczyciela;
Rozwijanie umiejętności projektowania ofert i konstruowania autorskich programów edukacyjnych dotyczących różnych obszarów pozaszkolnej pracy z dzieckiem;
Dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje z zakresu pedagogiki i dydaktyki ogólnej.
Zakres tematyczny
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – ich znaczenie edukacyjne, rozwojowe i w rozwijaniu zainteresowań i zdolności dziecka.
Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci a innowacje pedagogiczne nauczycieli.
Miejsce zajęć pozalekcyjnych/dodatkowych w pracy szkoły/przedszkola, nauczyciela.
Metody, formy pracy, środki dydaktyczne stosowane na zajęciach dodatkowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących.
Projektowanie zajęć pozalekcyjnych we współpracy z uczniami – znaczenie współpracy, dialogu z uczniami.
Praca nad programem zajęć pozalekcyjnych – planowanie, wykonanie i prezentacja autorskich programów zajęć pozalekcyjnych – praca w grupach.
Projektowanie zajęć dodatkowych dla wybranej grupy przedszkolnej – praca w grupach.
Instytucje edukacyjne i ich oferta zajęć dodatkowych/pozaszkolnych – dyskusja wokół dostępnej oferty zajęć, korzyści i niebezpieczeństwa.
Metody kształcenia
dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie programów zajęć pozalekcyjnych dla uczniów klas I-III i zajęć dodatkowych dla przedszkolaków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, nieobecności należy odrobić w formie do ustalenia przez prowadzącego.
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: dyskusję studentów, bieżące prace, dwa programy zajęć dla określonej grupy wiekowej.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
Literatura podstawowa
Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007.
Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2002.
Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Ciczkowski W., red., Jak kreować programy edukacyjne, Olsztyn 2000.
Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2002.
Połomka D., Sternowska W., Połomski S., Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii, Koszalin 1985.
Stadnicka J., Koła zainteresowań muzycznych, Warszawa 1971.
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 17:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.