SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie programów autorskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie programów autorskich
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-PPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu projektowania programów autorskich.
  2. Kształtowanie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
  3. Rozwijanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z dzieckiem.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki.

Zakres tematyczny

  1. Wartości, modele i zasady krytycznej praktyki - potrzeba tworzenia programów autorskich.
  2. Zasady pracy nad programem autorskim.
  3. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie.
  4. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia; wiedza szkolna i pozaszkolna.
  5. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujęcie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca, ocenianie kształtujące.
  6. Ewaluacja programu autorskiego.
  7. Projektowanie rozwiązań praktycznych.

Metody kształcenia

praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań,  praca w grupach, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praktyczne działanie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego tematu, zaprojektowanie i analizę autorskiego programu.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
  2. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
  3. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
  4. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. B. Dziedzic „Programy nauczania – główne założenia, zasady opracowania, wdrażania i modyfikacji” Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
  2. Pozycje ustalane przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:52)