Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu projektowania programów autorskich.
Kształtowanie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Rozwijanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z dzieckiem.
Wymagania wstępne
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki.
Zakres tematyczny
Wartości, modele i zasady krytycznej praktyki - potrzeba tworzenia programów autorskich.
Zasady pracy nad programem autorskim.
Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie.
Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia; wiedza szkolna i pozaszkolna.
Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujęcie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca, ocenianie kształtujące.
Ewaluacja programu autorskiego.
Projektowanie rozwiązań praktycznych.
Metody kształcenia
praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, praca w grupach, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praktyczne działanie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego tematu, zaprojektowanie i analizę autorskiego programu.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
Literatura podstawowa
Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
Literatura uzupełniająca
B. Dziedzic „Programy nauczania – główne założenia, zasady opracowania, wdrażania i modyfikacji” Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Pozycje ustalane przez prowadzącego
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.