SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-WdTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu terapii pedagogicznej, celami, metodami, zasadami, formami i organizacją procesu terapii pedagogicznej oraz z procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej.

Zakres tematyczny

  1. Wyjaśnienia terminologiczne – specjalne potrzeby edukacyjne, profilaktyka,  diagnoza, terapia, terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna a inne rodzaje terapii np. psychologiczna czy socjoterapia, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się, specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.
  2. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
  3. Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
  4. Formy terapii pedagogicznej.
  5. Zasady terapii pedagogicznej.
  6. Procedura diagnostyczno-terapeutyczna.
  7. Narzędzia diagnostyczne i metody terapii.
  8. Kompetencje terapeuty pedagogicznego.

 

Metody kształcenia

Wykład – wykład tradycyjny, konwersatoryjny,  wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z wykładu jest średnią arytmetyczną ocen za udział w dyskusji oraz kolokwium .

 

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1989.
  2. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole – poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
  3. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001.
  4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.
  5. Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościam edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2003.
  2. Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu – poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
  3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  4. Educational Therapy in Clinic and Classroom,  Morton, Michael J.S., The British Journal of Psychiatry, London Tom 170  (Jun 1997): 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:35)