Zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu terapii pedagogicznej, celami, metodami, zasadami, formami i organizacją procesu terapii pedagogicznej oraz z procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.
Wyjaśnienia terminologiczne – specjalne potrzeby edukacyjne, profilaktyka, diagnoza, terapia, terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna a inne rodzaje terapii np. psychologiczna czy socjoterapia, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się, specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.
Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
Formy terapii pedagogicznej.
Zasady terapii pedagogicznej.
Procedura diagnostyczno-terapeutyczna.
Narzędzia diagnostyczne i metody terapii.
Kompetencje terapeuty pedagogicznego.
Metody kształcenia
Wykład – wykład tradycyjny, konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Ocena z wykładu jest średnią arytmetyczną ocen za udział w dyskusji oraz kolokwium .
Literatura podstawowa
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1989.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole – poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001.
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.
Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościam edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2003.
Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu – poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
Educational Therapy in Clinic and Classroom, Morton, Michael J.S., The British Journal of Psychiatry, London Tom 170 (Jun 1997):
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.