SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-MDiTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z etiologią oraz symptomami specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się. 
  2. Zapoznanie studentów z procedurą diagnostyczną i terapeutyczną oraz z metodami diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami w uczeniu się oraz zaburzeniami zachowania.
  3. Kształtowanie umiejętności  prowadzenia diagnozy i terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Kształtowanie umiejętności konstruowania programów terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej terminologii związanej z terapią pedagogiczną oraz procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Zakres tematyczny

 

Konwersatoria

  1. Symptomy ryzyka dysleksji w ontogenezie człowieka – w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż), poniemowlęcym (2-3 r.ż), przedszkolnym (3-5 r.ż), w wieku 6-7 lat oraz u uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Etiologia ryzyka dysleksji.
  2. Symptomy oraz przyczyny zaburzeń wzrokowych, słuchowych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  3. Cele, zasady, rodzaje i metody diagnozy specyficznych i niespecyficznych  trudności w uczeniu się.
  4. Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy ryzyka dysleksji, specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się dzieci przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej.
  5. Formy  pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zalecenia do pracy diagnostyczno- terapeutycznej z każda z grup. 
  6. Ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej we wszystkich zakresach w oparciu materiał konkretny (obrazkowy) i abstrakcyjny (geometryczny i literowy).
  7. Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej w oparciu o materiał niewerbalny i werbalny.
  8. System stymulacji i koordynacji zaburzeń rozwoju ruchowego, percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowo- słuchowej (metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda Newella C. Kepharta, metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, metoda J. Cieszyńskiej, metoda malowania 10 palcami, Kinezjologia Edukacyjna).
  9. Ćwiczenia integracji percepcyjno-motorycznej z wykorzystaniem metod: sylabowej według K. Grabałowskiej, J. Jastrząb, J. Mickiewicz, M. Wojak, analityczno-syntetyczno-sylabowej według J. Baranowej, 18 struktur według E. Kujawy i M. Kurzyny, literowo-wyrazowej według B. Bieleń i G. Trzeciak, trzech rodzajów działań terapeutycznych T. Gąsowskiej i Z. Pietrzak-Stępkowskiej, terapii zajęciowej według J. Magnuskiej, działań profilaktycznych według A. Kołodziejczyka.
  10. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dziećmi młodszymi.
  11. Ćwiczenia z wykorzystaniem omawianych narzędzi diagnostycznych i scenariuszy zajęć opartych na wymienionych metodach.
  12. Konstruowanie programów terapeutycznych. 

Metody kształcenia

 

Praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte podczas dyskusji, odpowiedzi ustnej,  przygotowanego studium przypadku oraz kolokwium. Średnia z  uzyskanych ocen jest oceną końcową.

 

Literatura podstawowa

 

  1. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
  2. Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
  3. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  4. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
  5. Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
  6. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  7. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
  8. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
  2. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, cz. 1-2, Gdańsk 1997, 1998.
  3. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1994.
  4. Bogdanowicz M., Szlagowska D., Piosenki do rysowania, Gdańsk 1996.
  5. Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 1997.
  6. Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8-letnich, Warszawa 1991.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 16:17)