SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logopedia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logopedia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-Logop
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z diagnozą logopedyczną, narzędziami wykorzystywanymi do prowadzenia diagnozy, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń mowy oraz wskazanie jakie znaczenie ma współpraca nauczyciela-logopedy ze środowiskiem wychowawczym ucznia. 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

  1. Diagnoza logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, pojęcie diagnozy logopedycznej; etapy diagnozy logopedycznej
  2. Narzędzia wykorzystywane do diagnozy logopedycznej
  3. Klasyfikacja zaburzeń mowy występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, przyczyny i konsekwencje powstawania zaburzeń mowy
  4. Znaczenie współpracy logopedy ze środowiskiem rodzinnym ucznia 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące;  wykład

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie przeprowadzane jest na podstawie studium przypadku, w trakcie każdych zajęć student otrzymuje opis przypadku dziecka z zaburzeniami mowy i dokonuje oceny wg kryteriów omawianych w trakcie zajęć (tj. rodzaj zaburzenia mowy, przyczyny zaburzenia mowy, narzędzia diagnostyczne wykorzystane do badania ucznia, program pracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka). Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych uzyskanych podczas zajęć (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

 

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. E. Czaplewska; S. Milewski, Diagnoza logopedyczna podręcznik akademicki; GWP 2012

  2.  Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Uwaga końcówka nakładu książki mają wytarte i zagięte okładki; red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak; UMCS 202022

Literatura uzupełniająca

1. Wiedza potoczna matek na temat rozwoju mowy dzieckaAnita Famuła-Jurczak  W: Współczesne dyskursy edukacyjne, 2017. / red. Anita Famuła-Jurczak, Mirosław Kowalski, Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, s. 25--34,

2. Metoda Ruchów Artykulacyjnych szansą na rozwój mowy dziecka / Jolanta Falana-KozłowskaMałgorzata KozłowskaAnita Famuła-Jurczak, 2019. Wielkopolski Przegląd Logopedyczny, nr 1, 19--34, ISSN: 1731-0792,

Społeczne konsekwencje zaburzenia komunikacji dzieci ze spektrum autyzmu, 2020, Anita Famuła-Jurczak , W: Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, 2020 / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra:

(Nie) obecni rodzice w terapii logopedycznej dziecka w wieku przedszkolnym, 2021, Anita Famuła-Jurczak , Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, Tom 13,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2023 12:53)