SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Logopedia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-Logop |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z diagnozą logopedyczną, narzędziami wykorzystywanymi do prowadzenia diagnozy, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń mowy oraz wskazanie jakie znaczenie ma współpraca nauczyciela-logopedy ze środowiskiem wychowawczym ucznia.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka.
Metody aktywizujące; wykład
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie przeprowadzane jest na podstawie studium przypadku, w trakcie każdych zajęć student otrzymuje opis przypadku dziecka z zaburzeniami mowy i dokonuje oceny wg kryteriów omawianych w trakcie zajęć (tj. rodzaj zaburzenia mowy, przyczyny zaburzenia mowy, narzędzia diagnostyczne wykorzystane do badania ucznia, program pracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka). Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych uzyskanych podczas zajęć (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
E. Czaplewska; S. Milewski, Diagnoza logopedyczna podręcznik akademicki; GWP 2012
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Uwaga końcówka nakładu książki mają wytarte i zagięte okładki; red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak; UMCS 202022
1. Wiedza potoczna matek na temat rozwoju mowy dziecka, Anita Famuła-Jurczak W: Współczesne dyskursy edukacyjne, 2017. / red. Anita Famuła-Jurczak, Mirosław Kowalski, Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, s. 25--34,
2. Metoda Ruchów Artykulacyjnych szansą na rozwój mowy dziecka / Jolanta Falana-Kozłowska, Małgorzata Kozłowska, Anita Famuła-Jurczak, 2019. Wielkopolski Przegląd Logopedyczny, nr 1, 19--34, ISSN: 1731-0792,
Społeczne konsekwencje zaburzenia komunikacji dzieci ze spektrum autyzmu, 2020, Anita Famuła-Jurczak , W: Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, 2020 / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra:
(Nie) obecni rodzice w terapii logopedycznej dziecka w wieku przedszkolnym, 2021, Anita Famuła-Jurczak , Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, Tom 13,
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2023 12:53)