SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kultura żywego słowa |
Kod przedmiotu | 15.9-WP-PPiWM-KŻS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką kultury żywego słowa; zdobycie umiejętności rozpoznawania i unikania różnych typów błędów w wymowie; doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi ustnych oraz przygotowywania tekstów do publicznego wygłaszania; nabycie kompetencji w zakresie poprawnego używania polszczyzny; wdrożenie do samokształcenia w tej dziedzinie; budzenie szacunku dla języka polskiego i kształtowanie potrzeby dbałości o jego piękno.
Podstawowa wiedza o języku polskim.
1. Kultura żywego słowa. Wprowadzenie.
2. Komunikacja językowa. Prawidłowości. Kompetencje komunikacyjne. Poprawna wymowa.
3. Poznanie pojęć: norma ortofoniczna, frazowanie wypowiedzi, techniki artykulacji.
4. Wybrane zasady poprawności językowej. "Ustawa o języku polskim".
5. Stylizacja językowa.
6. Najczęściej popełniane błędy językowe (omówienie przykładów).
7. Etyka i estetyka wypowiedzi. Prowincjonalizmy, żargon, wulgaryzmy.
8. Technika wygłaszanie dłuższych wypowiedzi ustnych.
9. Przygotowanie i przedstawienie wybranego tekstu.
10. Ocena języka w środkach masowego przekazu.
Dyskusja, metody problemowe, praca z tekstem, metoda ekspresyjna, ćwiczenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie i prezentacja głosowa tekstu literackiego. Przedstawienie ustnie lub pisemnie wybranego tematu dotyczącego kultury żywego słowa. Aktywność na zajęciach. Ocenę podwyższa przygotowanie dodatkowych prac indywidualnie lub w parach.
25 pkt.- ocena 5,0; 20 pkt. - ocena 4,5; 16 pkt.- ocena 4,0; 13 pkt. - ocena 3,5; 10 pkt. - ocena 3,0. Należy zaliczyć na konsultacjach nieobecności (powyżej 2).
Bralczyk J. i inni, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2011.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, PWN, Warszawa 2007.
Mikuta M., Kultura żywego słowa, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 2001.
Toczyńska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007.
Cegła A., Studia z etyki słowa, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
Łuczyński E., Wiedza o języku polskim dla logopedów, Harmonia Universalis, Gdańsk 2015.
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2013.
Popławski S., The social contexts of communication, Publishing House of Poznań University of Technology, Pozna 2010.
,
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 17:56)