SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka zawodu nauczyciela - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka zawodu nauczyciela
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-EZN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student zna pojęcia z zakresu etyki zawodowej i potrafi się nimi posługiwać. Zauważa powiązania między etyką, aksjologią i antropologią a praktyką edukacyjną. Doskonali umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy i oceny działań nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z filozofii i pedeutologii.

Zakres tematyczny

Etyka a moralność. Ogólne zasady etyki nauczycielskiej

Aksjologiczny wymiar etyki nauczycielskiej. Rozumienie wartości i antywartości.

Wolność jako warunek zachowań moralnych.

Respektowanie podmiotowości nauczyciela i ucznia w placówce edukacyjnej.

Wrażliwość moralna. Tolerancji i jej granice, a działania nauczycieli. Dialog międzykulturowy.

Nauczyciel mądry i dobry. Cechy wzoru osobowego. Autorytet szkolnego wychowawcy.

Problem sprawiedliwości i sumienia w etyce nauczycielskiej.

Deontologia nauczycielska

Metody kształcenia

Metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów).

.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) oraz opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej z zakresu etyki nauczycielskiej. Ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/portfolio. Nieobecność na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.

Literatura podstawowa

Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej. Podręcznik, eMPi2, Poznań 2000.

Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Petrus, Kraków 2011.

Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.

Literatura uzupełniająca

Ciszek M., Dobro i bezpieczeństwo ucznia (osoby) z perspektywy etyki nauczycielskiej, UPH, Siedlce 2016.

Michalak J. M. (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.

Szewczyk K, Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Wierciński A. (red.), Hermeneutics-Ethics-Education, LIT, Verlag, Munster 2015.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 17:49)