SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka zawodu nauczyciela |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-EZN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Student zna pojęcia z zakresu etyki zawodowej i potrafi się nimi posługiwać. Zauważa powiązania między etyką, aksjologią i antropologią a praktyką edukacyjną. Doskonali umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy i oceny działań nauczycieli.
Podstawowa wiedza z filozofii i pedeutologii.
Etyka a moralność. Ogólne zasady etyki nauczycielskiej
Aksjologiczny wymiar etyki nauczycielskiej. Rozumienie wartości i antywartości.
Wolność jako warunek zachowań moralnych.
Respektowanie podmiotowości nauczyciela i ucznia w placówce edukacyjnej.
Wrażliwość moralna. Tolerancji i jej granice, a działania nauczycieli. Dialog międzykulturowy.
Nauczyciel mądry i dobry. Cechy wzoru osobowego. Autorytet szkolnego wychowawcy.
Problem sprawiedliwości i sumienia w etyce nauczycielskiej.
Deontologia nauczycielska
Metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów).
.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) oraz opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej z zakresu etyki nauczycielskiej. Ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/portfolio. Nieobecność na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.
Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej. Podręcznik, eMPi2, Poznań 2000.
Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Petrus, Kraków 2011.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.
Ciszek M., Dobro i bezpieczeństwo ucznia (osoby) z perspektywy etyki nauczycielskiej, UPH, Siedlce 2016.
Michalak J. M. (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.
Szewczyk K, Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Wierciński A. (red.), Hermeneutics-Ethics-Education, LIT, Verlag, Munster 2015.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 17:49)