SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Problemy edukacji międzykulturowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Problemy edukacji międzykulturowej
Kod przedmiotu 05.7-WP-PPiWM-PEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wyzwaniami społeczeństw zróżnicowanych kulturowo oraz  koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. 

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych właściwości  i metod procesu wychowania  oraz wiedza na temat kulturowych podstaw edukacji i wychowania.

Zakres tematyczny

  • Problemy i wyzwania wielokulturowości
  • Zróżnicowanie kulturowe w Polsce
  • Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele
  •  Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej
  • Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia);
  •  Wyzwania,  koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; 
  • Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.

Metody kształcenia

wykład interaktywny; dyskusja; prezentacja; metoda warsztatowa; analiza przypadku; praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się oceny za: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, warsztatach, ćwiczeniach), prezentację tematu z zakresu edukacji międzykulturowej / prezentację wyników analizy "dobrej praktyki" edukacji międzykulturowej. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach, każda następna musi być zaliczona na konsultacjach dla studentów.

Literatura podstawowa

  1. Golka M., Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010.
  2. Edu­kacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.
  3. Krüger-Potratz M., Interkulturelle Bildung. Eine Einführung, Münster/New York/ München/ Berlin 2005.
  4. Kwiatkowska A., Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym, Warszawa 2019.
  5. Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., Streotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999.


 

Literatura uzupełniająca

  1. Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.
  2. Mosty zamiast murów. O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.
  3. Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2023 21:18)