SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania nad dzieckiem i dzieciństwem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania nad dzieckiem i dzieciństwem
Kod przedmiotu 14.8-WP-PPiWM-ENDiD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie z teoretycznymi podstawami projektowania badań nad dzieckiem i dzieciństwem.
  2. Zapoznanie z metodologią projektowania badań nad dzieckiem i dzieciństwem
  3. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.

 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej, socjologii, pedagogiki rodziny, psychologii rozwojowej oraz metodologii badań naukowych. Wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Pedologia jako nauka o dziecku.
  2. Dziecko i dzieciństwo jako kategorie teoretyczne - wyjaśnienie pojęć.  
  3. Dziecko jako obiekt analiz i badań pedagogicznych w Polsce. Badania nad dzieciństwem w innych krajach.
  4. Dziecko i jego dzieciństwo w wymiarze historycznym - przemiany dzieciństwa. 
  5. Typy badań nad dzieckiem i dzieciństwem. 
  6. Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Społeczne i kulturowe konteksty współczesnego dzieciństwa.
  7. Jakość współczesnego dzieciństwa w miescie i na wsi.
  8. Instytucjonalizacja dzieciństwa.
  9. Etyka badań naukowych z udziałem dzieci.

Konwersatorium:

  1. Obrazy współczesnego dziecka i dzieciństwa kreowane przez media.
  2. Dziecko i dzieciństwo w badaniach socjologicznych.
  3. Dziecko i dzieciństwo w badaniach psychologicznych.
  4. Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych. 
  5. Dzieci/dzieciństwo wysokiej i niskiej jakości.
  6. Dzieci/dzieciństwo nadmiaru i niedostatku.
  7. Jakość dzieciństwa w szkole i przedszkolu.
  8. Jakość dzieciństwa w rodzinie.
  9. Metody i przykłady współczesnych badań nad dzieciństwem - porównanie i analiza.
  10. Projektowanie badań nad dzieckiem i dzieciństwem. 

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny; prezentacje multimedialne.

Konwersatorium: Dyskusja, praca z materiałem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Problematyka egzaminu obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%). 

Konwersatorium:

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność i dyskusję studentów, opis i analizę zaprojektowanych badań dotyczących problemów współczesnego dziecka i jego dzieciństwa, prezentację do wybranego zagadnienia, 
Uzyskanie pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń kwalifikuje studenta do egzaminu, 

 Końcowa ocena uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć i jest ich średnią arytmetyczną.

Literatura podstawowa

  1. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  2. Kehily M.J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. Ks. Marek Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008.
  3. Klus-Stańska D. Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2008 nr 4. 
  4. Köpp I., Lippitz W., „Moje nieczyste sumienie jest superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, w: Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak‑Zając, J. Piekarski, Łódź 2003.
  5. Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.
  6. Kowalska E., Magda-Adamowicz M. (red.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych, Toruń 2020.
  7. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  8.  Segiet K., Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Poznań: WN UAM 2011. 

Literatura uzupełniająca

  1. Karczewski S., Warecki K., Dzieci bez dzieciństwa. O dramatycznej sytuacji dzieci we współczesnym świecie, Fundacja „Nasza Przyszłość”, Szczecinek 2004. . 
  2. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2008.
  3. Matyjas B., Dzieciństwo na wsi. Warunki życia i edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
  4. Nyczaj-Drąg M. Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Zielona Góra 2001.
  5. Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, red. Jadwiga Bińczycka i Barbara Smolińska-Theiss, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
  6. Bois -Reymond du M., Sünker H., Krüger H.,Childhood research, the politics of childhood, and children’s lives in Europe: An introduction. In: Childhood in Europe. Approaches — trends — finding. Hrsg. M. du Bois  -Reymond, H. Sünker, H. -H. Krüger. New York—Washington 2001

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:29)