Zapoznanie z teoretycznymi podstawami projektowania badań nad dzieckiem i dzieciństwem.
Zapoznanie z metodologią projektowania badań nad dzieckiem i dzieciństwem
Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.
Wymagania wstępne
Podstawy pedagogiki ogólnej, socjologii, pedagogiki rodziny, psychologii rozwojowej oraz metodologii badań naukowych. Wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Zakres tematyczny
Wykład:
Pedologia jako nauka o dziecku.
Dziecko i dzieciństwo jako kategorie teoretyczne - wyjaśnienie pojęć.
Dziecko jako obiekt analiz i badań pedagogicznych w Polsce. Badania nad dzieciństwem w innych krajach.
Dziecko i jego dzieciństwo w wymiarze historycznym - przemiany dzieciństwa.
Typy badań nad dzieckiem i dzieciństwem.
Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Społeczne i kulturowe konteksty współczesnego dzieciństwa.
Jakość współczesnego dzieciństwa w miescie i na wsi.
Instytucjonalizacja dzieciństwa.
Etyka badań naukowych z udziałem dzieci.
Konwersatorium:
Obrazy współczesnego dziecka i dzieciństwa kreowane przez media.
Dziecko i dzieciństwo w badaniach socjologicznych.
Dziecko i dzieciństwo w badaniach psychologicznych.
Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych.
Dzieci/dzieciństwo wysokiej i niskiej jakości.
Dzieci/dzieciństwo nadmiaru i niedostatku.
Jakość dzieciństwa w szkole i przedszkolu.
Jakość dzieciństwa w rodzinie.
Metody i przykłady współczesnych badań nad dzieciństwem - porównanie i analiza.
Konwersatorium: Dyskusja, praca z materiałem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład:
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Problematyka egzaminu obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%).
Konwersatorium:
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność i dyskusję studentów, opis i analizę zaprojektowanych badań dotyczących problemów współczesnego dziecka i jego dzieciństwa, prezentację do wybranego zagadnienia,
Uzyskanie pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń kwalifikuje studenta do egzaminu,
Końcowa ocena uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć i jest ich średnią arytmetyczną.
Literatura podstawowa
Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
Kehily M.J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. Ks. Marek Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008.
Klus-Stańska D. Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2008 nr 4.
Köpp I., Lippitz W., „Moje nieczyste sumienie jest superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, w: Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak‑Zając, J. Piekarski, Łódź 2003.
Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.
Kowalska E., Magda-Adamowicz M. (red.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych, Toruń 2020.
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
Segiet K., Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Poznań: WN UAM 2011.
Literatura uzupełniająca
Karczewski S., Warecki K., Dzieci bez dzieciństwa. O dramatycznej sytuacji dzieci we współczesnym świecie, Fundacja „Nasza Przyszłość”, Szczecinek 2004. .
Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2008.
Matyjas B., Dzieciństwo na wsi. Warunki życia i edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
Nyczaj-Drąg M. Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Zielona Góra 2001.
Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, red. Jadwiga Bińczycka i Barbara Smolińska-Theiss, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Bois -Reymond du M., Sünker H., Krüger H.,Childhood research, the politics of childhood, and children’s lives in Europe: An introduction. In: Childhood in Europe. Approaches — trends — finding. Hrsg. M. du Bois -Reymond, H. Sünker, H. -H. Krüger. New York—Washington 2001
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.