SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie programów adaptacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie programów adaptacyjnych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-PPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Nabywanie wiedzy i umiejętności projektowania działań ułatwiających dzieciom adaptację w przedszkolu.
  2. Rozumienie potrzeby opracowania programu adaptacyjnego w placówce przedszkolnej.
  3. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia. 

 

Wymagania wstępne

Wiedza o rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, wiedza o potrzebach dzieci. Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki i dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie adaptacji w różnych dziedzinach nauki.
  2. Cele programów adaptacyjnych, metody pracy w procesie adaptacji.
  3. Poziomy adaptacji dzieci do przedszkola.
  4. Problematyka przygotowania nauczycieli i placówki do przyjęcia dzieci 3-letnich.
  5. Trudności dzieci, nauczycieli i rodziców w procesie adaptacji dziecka.
  6. Konstrukcja programu adaptacyjnego.
  7. Współpraca z rodzicami w procesie adaptacji dzieci.
  8. Ewaluacja programu adaptacyjnego.
  9. Projektowanie programów adaptacyjnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, metoda rozwiązywania problemów, projekty grupowe, praca z literaturą, prezentacje multimedialne, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność studenta na zajęciach, nieobecnosci należy odrobić w formie do ustalenia przez prowadzącego.

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego tematu/wypowiedź pisemną, zaprojektowanie i analizę autorskiego programu adaptacyjnego.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE - Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998.
  2. Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001.
  3. Klim-Klimaszewska, Anna : Trzylatek w przedszkolu : gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej / Anna Klim-Klimaszewska. –Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010.
  4. Brzezińska, Anna Izabela : Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego / Anna Izabela Brzezińska, Magdalena Czub, Natalia Ożadowicz// „Edukacja”. –2012, nr 4,

Literatura uzupełniająca

  1. Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998.
  2. Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993.
  3. Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000.
  4. Korczewska, Elżbieta: Harmonogram ukierunkowanych na rodziców działań nauczycieli w procesie adaptacji dziecka do przedszkola -propozycja / Elżbieta Korczewska// „Doradca Nauczyciela Przedszkola”. –2012, nr 8

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 17:29)