Nabywanie wiedzy i umiejętności projektowania działań ułatwiających dzieciom adaptację w przedszkolu.
Rozumienie potrzeby opracowania programu adaptacyjnego w placówce przedszkolnej.
Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.
Wymagania wstępne
Wiedza o rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, wiedza o potrzebach dzieci. Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki i dydaktyki ogólnej.
Zakres tematyczny
Pojęcie adaptacji w różnych dziedzinach nauki.
Cele programów adaptacyjnych, metody pracy w procesie adaptacji.
Poziomy adaptacji dzieci do przedszkola.
Problematyka przygotowania nauczycieli i placówki do przyjęcia dzieci 3-letnich.
Trudności dzieci, nauczycieli i rodziców w procesie adaptacji dziecka.
Konstrukcja programu adaptacyjnego.
Współpraca z rodzicami w procesie adaptacji dzieci.
Ewaluacja programu adaptacyjnego.
Projektowanie programów adaptacyjnych.
Metody kształcenia
Dyskusja, metoda rozwiązywania problemów, projekty grupowe, praca z literaturą, prezentacje multimedialne, burza mózgów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność studenta na zajęciach, nieobecnosci należy odrobić w formie do ustalenia przez prowadzącego.
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację wybranego tematu/wypowiedź pisemną, zaprojektowanie i analizę autorskiego programu adaptacyjnego.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
Literatura podstawowa
Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE - Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998.
Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001.
Klim-Klimaszewska, Anna : Trzylatek w przedszkolu : gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej / Anna Klim-Klimaszewska. –Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010.
Brzezińska, Anna Izabela : Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego / Anna Izabela Brzezińska, Magdalena Czub, Natalia Ożadowicz// „Edukacja”. –2012, nr 4,
Literatura uzupełniająca
Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998.
Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993.
Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000.
Korczewska, Elżbieta: Harmonogram ukierunkowanych na rodziców działań nauczycieli w procesie adaptacji dziecka do przedszkola -propozycja / Elżbieta Korczewska// „Doradca Nauczyciela Przedszkola”. –2012, nr 8
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 17:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.