SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika specjalna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PPiWM-PedSpe
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie kluczowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną: subdyscypliny pedagogiki specjalnej, paradygmaty, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, rehabilitacja,
  • analiza oraz interpretacja przez studentów przemian w pedagogice pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, systemu edukacji i rehabilitacji, jak i badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
  • uwrażliwienie studentów na problemy osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie oraz konieczność angażowania się pedagogów specjalnych w ich rozwiązanie.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu celów i zadań pedagogiki ogólnej oraz psychologii rozwojowej, zdobytą na przedmiotach: "Pedagogika ogólna", "Wstęp do psychologii", "Psychologia rozwoju dziecka", "Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju" oraz "Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu".

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  1. Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki.
  2. Interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej.
  3. Dziedziny pedagogiki specjalnej.
  4. Wspólne i swoiste problemy osób z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem osób w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
  5. Paradygmatyczne zmiany w pedagogice specjalnej.          
  6. Przemiany w opiece i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w Polsce.
  7. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.

Tematyka konwersatorium:

  1. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności.
  2. Klasyfikacje osób z niepełnosprawnością.
  3. System edukacji osób z niepełnosprawnością w Polsce na tle systemów w innych państwach w Europie i na świecie.
  4. Kompleksowa rehabilitacja (rewalidacja) osób z niepełnosprawnością. r
  5. Dziecko (uczeń) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole i środowisku lokalnym.
  6. Opracowanie projektu kompleksowych oddziaływań wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu lub w nauczaniu początkowym.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, praca ze źródłami.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (prezentacja dotycząca wybranego typu dysfunkcji rozwojowych),
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Poznań, 2001.
  3. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
  2. Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
  3. Wyczesany J., Gajdzica Z. (red.), Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, Cieszyn 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 12:39)