poznanie kluczowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną: subdyscypliny pedagogiki specjalnej, paradygmaty, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, rehabilitacja,
analiza oraz interpretacja przez studentów przemian w pedagogice pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, systemu edukacji i rehabilitacji, jak i badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
uwrażliwienie studentów na problemy osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie oraz konieczność angażowania się pedagogów specjalnych w ich rozwiązanie.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu celów i zadań pedagogiki ogólnej oraz psychologii rozwojowej, zdobytą na przedmiotach: "Pedagogika ogólna", "Wstęp do psychologii", "Psychologia rozwoju dziecka", "Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju" oraz "Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki.
Interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej.
Dziedziny pedagogiki specjalnej.
Wspólne i swoiste problemy osób z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem osób w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Paradygmatyczne zmiany w pedagogice specjalnej.
Przemiany w opiece i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w Polsce.
Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.
Tematyka konwersatorium:
Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności.
Klasyfikacje osób z niepełnosprawnością.
System edukacji osób z niepełnosprawnością w Polsce na tle systemów w innych państwach w Europie i na świecie.
Kompleksowa rehabilitacja (rewalidacja) osób z niepełnosprawnością. r
Dziecko (uczeń) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole i środowisku lokalnym.
Opracowanie projektu kompleksowych oddziaływań wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu lub w nauczaniu początkowym.
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, praca ze źródłami.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (prezentacja dotycząca wybranego typu dysfunkcji rozwojowych),
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Poznań, 2001.
Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
Wyczesany J., Gajdzica Z. (red.), Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, Cieszyn 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 12:39)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.