SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-ST |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).
Problematyka konwersatorium:
Poznanie podstawowych pojęć związanych z socjoterapią.
Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka.
Metody wykorzystywane w socjoterapii.
Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie dynamiki ról.
Rola diagnozy w socjoterapii i korekcja zachowań u dzieci z trudnościami w rozwoju.
Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego.
Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne - współpraca z rodzicami dzieci ujawniającymi zaburzenia zachowania, planowanie pracy socjoterapeutycznej.
Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
Praca w grupach, dyskusja, gry symulacyjne, analiza przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium:
Składowe zaliczenia z oceną: aktywność na zajęciach; weryfikacja wiedzy z tematyki zajęć (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej oraz przeprowadzenie zajęć w grupie.
Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem. Warszawa 1988.
Paszkiewicz A., Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019.
Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 20:21)