SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-ST
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: 

  • poznanie przez studenta istoty zaburzeń zachowania, mechanizmów oraz skutków zaburzeń zachowania.
  • zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik.
  • znajomość  podejmowanych ról grupowych oraz znaczenie dynamiki grupy.
  • rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego.
  • zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.
  • umiejętność planowania projektu socjoterapeutycznego wobec dzieci z zaburzeniami zachowania.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium: 

Poznanie podstawowych pojęć związanych z socjoterapią.

Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka.

Metody wykorzystywane w socjoterapii.

Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie dynamiki  ról.

Rola  diagnozy w socjoterapii  i korekcja zachowań u dzieci z trudnościami w rozwoju.  

Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego.

Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne - współpraca z rodzicami dzieci ujawniającymi zaburzenia zachowania, planowanie pracy socjoterapeutycznej.

Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, gry symulacyjne, analiza przypadków. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Składowe zaliczenia z oceną: aktywność na zajęciach; weryfikacja wiedzy z tematyki zajęć (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej oraz przeprowadzenie zajęć w grupie.

Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

 

 

 

 

 

 

Literatura podstawowa

 

  1. Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.

  2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.

  3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  4.  Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.

  5. Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem. Warszawa 1988.

  6. Paszkiewicz A., Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019.

  7. Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013.

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Karasowska A., Uczeń z zaburzeniami zachowania. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6339
  2. Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
  3. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  4. Sivadon P.D. Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 20:21)