Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy dotyczacej trudności wychowawczych do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Pojęcie i teorie trudności wychowawczych.
Klasyfikacja przejawów trudności wychowawczych. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przesadnie bierne lub aktywne.
Przyczyny trudności wychowawczych tkwiących w: środowisku rodzinnym, środowisku szkolnym, jednostce.
Zachowania destrukcyjne i depresyjne u dzieci.
Rozpoznawanie trudności wychowawczych i sposoby radzenia sobie z nimi. Niepowodzenia szkolne a przejawy trudności wychowawczych.
Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem. Organizacja pracy i życia w grupie przedszkolnej/klasie szkolnej.
Współudział dzieci/uczniów w planowaniu, przygotowaniu, prowadzeniu i ocenianiu zajęć/lekcji.
Formy współpracy przedszkola/szkoły z rodzicami/opiekunami oraz społecznością lokalną. Projektowanie planu współpracy nauczyciela ze specjalistami oraz rodzicami/opiekunami.
Metody kształcenia
praca z tekstem, dyskusja, burza mózgów, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność studentów, prezentację wybranego zagadnienia, plan współpracy nauczyciela ze specjalistami oraz rodzicami/opiekunami dziecka z trudnościami wychowawczymi, dodatkowych prac zleconych przez prowadzącego.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
Borecka-Biernat D., Cywińska M., i in., Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Kraków 2011.
Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Gdańsk 2020.
Magda-Adamowicz M., Żernik K., (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Uczniowie z problemami w nauce i zachowaniu, Toruń 2018
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.