SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trudności w pracy wychowawczej z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trudności w pracy wychowawczej z metodyką
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-TwPWzM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy dotyczacej trudności wychowawczych do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie i teorie trudności wychowawczych.
  2. Klasyfikacja przejawów trudności wychowawczych. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przesadnie bierne lub aktywne.
  3. Przyczyny trudności wychowawczych tkwiących w: środowisku rodzinnym, środowisku szkolnym, jednostce.
  4. Zachowania destrukcyjne i depresyjne u dzieci.
  5. Rozpoznawanie trudności wychowawczych i sposoby radzenia sobie z nimi. Niepowodzenia szkolne a przejawy trudności wychowawczych.
  6. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem. Organizacja pracy i życia w grupie przedszkolnej/klasie szkolnej.
  7. Współudział dzieci/uczniów w planowaniu, przygotowaniu, prowadzeniu i ocenianiu zajęć/lekcji. 
  8. Formy współpracy przedszkola/szkoły z rodzicami/opiekunami oraz społecznością lokalną. Projektowanie planu współpracy nauczyciela ze specjalistami oraz rodzicami/opiekunami. 

Metody kształcenia

praca z tekstem, dyskusja, burza mózgów, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywną obecność studentów, prezentację wybranego zagadnienia, plan współpracy nauczyciela ze specjalistami oraz rodzicami/opiekunami dziecka z trudnościami wychowawczymi, dodatkowych prac zleconych przez prowadzącego.  

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
  2. Borecka-Biernat D., Cywińska M., i in., Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Kraków 2011.
  3. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Gdańsk 2020.
  4. Magda-Adamowicz M., Żernik K., (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Uczniowie z problemami w nauce i zachowaniu, Toruń 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  2. Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, PWN 1971
  3. Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
  4. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
  5. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  6. M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2000.

Uwagi

 

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:50)