SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium IV
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-Sem4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

  1. Kształtowanie umiejętności analizowania i interpretowania wyników badań własnych. 
  2. Zaznajomienie ze sposobami prezentowania pozyskanych wyników badań własnych.
  3. Kształtowanie umiejętności pisania pracy naukowej.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności. Opracowana cześć teoretyczna i założenia metodologiczne oraz zrealizowanie badań własnych w ramach pracy magisterskiej. 

Zakres tematyczny

1. Specyfika studiowania, analizowania i interpretacja wyników badań własnych. Zasady i rodzaje poznania naukowego.

2. Badania ilościowe a jakościowe - prezentacja wyników badań własnych w zależności od orientacji metodologicznej.

3. Weryfikowanie założonych celów pracy badawczej.

4. Analiza i interpretacja wyników badan własnych.

5. Formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonych badań własnych.

6. Warsztat pisarski nauczyciela – badacza. 

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody statystyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia seminarium jest: obecność na zajęciach i aktywność studentów (nieobecności należy odrobić w formie wskazanej przez prowadzącego), przeprowadzenie analizy i interpretacji wyników badań własnych. Sformułowanie postulatów dla praktyki pedagogicznej. Sprecyzowanie wniosków do dalszych badań naukowych. Napisanie pracy dyplomowej. Złożenie pracy i pozytywna jej ocena.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000;
  2. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000;

 

Literatura uzupełniająca

  1. Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002;
  2. Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999;
  3. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:50)