Zapoznanie studenta z organizacją pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicy szkolnej oraz stwarzanie sytuacji, w których będzie on miał okazję doświadczyć jej
urzeczywistniania w praktyce i uświadomić sobie własne umiejętności działania w takiej placówce ze szczególnym zwróceniem uwagi na metodykę pracy z dziećmi w wieku
wczesnoszkolnym.
Wymagania wstępne
Przedmioty ogólne z zakresu opieki i wychowania, psychologii rozwoju oraz metodyki szczegółowe pracy wychowawczo-opiekuńczej.
Zakres tematyczny
Świetlica szkolna jako forma opieki i wychowania dzieci w wieku wczesnoszkolnym w Polsce. Analiza doświadczeń studentów. Elementy modelu wzorca i realnego świetlic.
Analiza uwarunkowań i organizacji funkcjonowania świetlicy szkolnej. Programowanie i planowanie działań w świetlicach. Analiza i tworzenie dobrych planów działalności
rocznej, miesięcznej, tygodniowej. Metody i formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicach. Diagnoza funkcjonowania wychowawczo-opiekuńczego świetlicy w szkole
podstawowej. Zajęcia w placówkach. Analiza zgromadzonych diagnoz w świetlicach szkolnych.
Prezentacja prac własnych studentów.
Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia poprawiające komunikację w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające samodzielność dzieci przebywających w świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia motywujące do uczenia się, nauki wychowanków świetlicy szkolnej. Według pomysłu studentów.
Zajęcia relaksacyjne, czasu wolnego i budujące atmosferę świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia okolicznościowe. Według pomysłu studentów.
Ferie i półkolonie w świetlicach szkolnych. Według pomysłu studentów.
Uogólnienia, podsumowanie najważniejszych problemów świetlic.
Metody kształcenia
Pogadanka, pokaz, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, mini wykład, dyskusja, indywidualna praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie laboratoriów odbywa się na podstawie oceny poziomu aktywnego uczestnictwa w zajęciach (50% oceny), samodzielnie przygotowanego scenariusza zajęć
wychowawczych dla wychowanków świetlicy szkolnej oraz projektu organizacji świetlicy szkolnej (50% oceny).
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Akty prawne regulujące funkcjonowanie świetlic szkolnych w Polsce.
Czasopismo „Świetlica w Szkole” www.swietlicawszkole.pl.
Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
Gajewska G., Świetlica szkolna: jaka powinna być, a jaka jest? Kilka uwag o rozbieżnościach między modelem (wzorcem) a stanem rzeczywistym, „Świetlica w Szkole” 2009, 3, s. 5-8.
Gumienny, B., Kasprzyk, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetlicy szkolnej - doniesienia z badań. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 569(4), 45-55. DOI: 10.5604/01.3001.0012.0594.
Kaczor, A. (2021). Specyfika pracy wychowawcy w świetlicy szkolnej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 599(4), 3-16. DOI: 10.5604/01.3001.0014.8501.
Pery, A., Kmita D. (2014). Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne 2011, nr 1.
Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.
Gajewska G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW "Impuls".
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Literatura uzupełniająca
Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci: scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej, T. VI, Zielona Góra 2004
Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002, 2008
Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych: programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
Raport o stanie świetlic szkolnych, 2015, Raport otwarcia: MegaMisja, https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/, https://fundacja.orange.pl/files/user_files/user_upload/badania/MegaMisja._Raport_otwarcia.pdf, z dn. 10.09.2018, s. 1-105. Rola szkolnej świetlicy i zajęcia świetlicowe dla dzieci w opinii rodziców, Warszawa, 22 marca 2016 Skrócony raport z badania ilościowego przeprowadzonego przez Millward Brown dla Fundacji Orange, https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/, z dn. 10.09.2018, s. 1-21.
Raport NIK 2017: Informacja o wynikach kontroli Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Nr ewid. 40/2017/P/16/092/LSZ data 30.08.2018: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-funkcjonowaniu-swietlic-szkolnych.html
Rosiński M., Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Szczecin 1997.
Skrzyński D., Kadra pedagogiczna w świetlicy, „Świetlica w Szkole” 2010, 3.
Strony internetowe świetlic szkolnych i środowiskowych.
Dokumenty prawne regulujące pracę świetlicy szkolnej oraz strony internetowe podawane przez prowadzącego zajęcia.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Uwagi
W ramach zajęć brana jest pod uwagę możliwość metodycznego oglądu placówek i opracowanie przez studenta, studentów projektu ewaluacyjnego z jego prezentacją w
ramach zajęć. Szczególnie w ramach studiów niestacjonarnych.
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 12:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.