SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań naukowych III |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-MBN3 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem ilościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych ilościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych ilościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Metodologia badań naukowych I.
Laboratorium:
Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice.
Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice.
Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników.
Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice - obserwacja standaryzowana, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda sondażu diagnostycznego - technika wywiadu standaryzowanego a technika ankiety.
Technika ankiety - przygotowanie teoretyczne.
Technika ankiety - przygotowanie narzędzia badawczego.
Technika ankiety - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.
Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu ilościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.
Laboratorium - Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności), zaliczenie kolokwium teoretycznego, skonstruowanie kwestionariusza ankiety oraz zrealizowanie badania i przygotowanie podstawowego raportu z badań . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 20 punktów za kolokwium teoretyczne, maksymalnie 50 punktów za przygotowanie kwestionariusza ankiety, maksymalnie 10 punktów za przygotowanie bazy danych, 20 punktów za opracowanie zebranego materiału empirycznego. Ocena z laboratorium ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 09:47)