SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań naukowych II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań naukowych II
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-MBN2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką metodologii badań jakościowych oraz przygotowanie do samodzielnego oraz zgodnego z zasadami etyki  planowania  i realizowania  jakościowych projektów badawczych.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Charakterystyka metodologii badań jakościowych w naukach społecznych/pedagogice

Proces projektowania badania jakościowego

Wybrane metody i techniki badawcze w badaniach jakościowych:  wywiad niestandaryzowany/wywiad pogłębiony; obserwacja; metoda biograficzna; studium przypadku; analiza dokumentów

Jakość w badaniach jakościowych

Wyzwania, dylematy i zasady etyczne w badaniach jakościowych

Sposoby i zasady analizy danych jakościowych

 

Laboratorium

Planowanie projektu badań jakościowych:  określanie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych; dobór uczestników badań
Definiowanie ramy teoretycznej badań

Przygotowanie  narzędzi badawczych do wywiadu indywidulnego pogłębionego (scenariusz wywiadu; instrukcje do badań)

Organizacja i realizacja badań 

Opracowanie i analiza materiału badawczego

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład prowadzony z prezentacją multimedialną, dyskusja

Laboratorium – dyskusja, warsztat, praca w  grupach, praca z materiałem źródłowym, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę, wystawianej na podstawie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.  Ocena  ustalana jest według progów punktowych:  55% - 60% - dostateczny; 61% - 70% - dostateczny plus; 71% - 80% - dobry; 81% - 90% - dobry plus; 91% - 100% - bardzo dobry.

Laboratorium:

W ramach laboratorium studenci planują i realizują wspólny projekt badań jakościowych. Ocena z laboratorium będzie średnią arytmetyczną ocen za: aktywny udział w pracy warsztatowej  na zajęciach  związanej z przygotowaniem oraz  realizacją  projektu badań; wykonanie  zadań związanych z przygotowaniem projektu badań; przeprowadzenie i opracowanie (transkrypcja) jednego indywidualnego wywiadu pogłębionego w ramach wspólnego projektu badań jakościowych.

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratoriów i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie ocen z laboratoriów (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

 

Literatura podstawowa

  1. Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
  2. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
  3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Warszawa 2012.
  4. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

  1.  Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  2. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  3.  Cieszewska M., Szymańska M., Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Cz. 1, Kraków 2018.
  4. Hoy W., Adams C., Quantitative Research in Education, New York 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 20:50)