Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu lęku u dzieci, niepożądanych zachowań młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą.
Cele i zadania socjoterapii w obszarach: rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym.
Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Praca psycho-korekcyjna skierowana do dzieci i młodzieży w okresie dorastania, w celu eliminowania lub zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.
Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki socjoterapeutycznej.
Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych.
Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społeczne
Ćwiczenia:
Zastosowanie elementów socjoterapii w pracy z jednostką i grupą.
Metody kształcenia
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne - inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów: pisemne zaliczenie wykładów, kolokwium z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi.
Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
Literatura podstawowa
Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001
Jagiełła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków.
Molicka M.: Bajkoterapia M.: Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.