Utrwalenie wiedzy z zakresu komunikowania społecznego
Zgłębienie tematyki dotyczącej problemów młodzieży
Wypracowanie strategii radzenia w sytuacjach trudnych
Wymagania wstępne
Teoria i praktyka poradnictwa, Komunikacja społeczna, pedagogika społeczna, wybrane zagadnienia problemów i kwestii społecznych, Poradnictwo rodzinne i seksualne.
Zakres tematyczny
Pojęcia definiujące poradnictwo wychowawcze;
Istota poradnictwa szkolnego;
Sposoby wsparcia dzieci z ADHD,
Relacje pomagania,
Sposoby pracy z klientem "niedobrowolnym" ,
Program terapeutyczno-edukacyjny dla adolescentów (na przykładzie Mission Possible);
Poradnictwo dla młodzieży w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach (techniki wyjątków, skalowanie, praca na zasobach),
Instytucjonalne poradnictwo dla młodzieży
Metody kształcenia
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pogadanka, prelekcja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków,
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Kolokwium (test) (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z laboratorium
Literatura podstawowa
Kargulowa A, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004,
Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
Ratner H, George E, Iveson Ch, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, Łódź 2017
Jong P, Kim Berg I, Rozmowy o rozwiązaniach, Kraków 2002
D.Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002,
Siarkiewicz E, Przysłonięte obszary poradnictwa, Zielona Góra 2010
F. Branrik, 1001 Solution-Focused Questions: Handbook for Solution-Focused Interviewing, WW Norton & Co; Edycja 2.; 2010
B.Furman, Kids'Skills in Action: A Solution-focused method for coaching children to overcome difficulties, Helsinki 2016
B.Furman, Mission Possible, Centre de psychothérapie stratégique, 2007
Literatura uzupełniająca
Zielińska – Pękał D, Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
Podstawy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pod red. A.Czerkawskiej, Wrocław 2009
E.Kennedy, S.C.Charles, Jak pomagać dobrą radą? Kraków 2004.
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu pod red. Kargulowej, Warszawa 2009,
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 16:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.