SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSD-SPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy społecznej, psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania teorii innych nauk w działaniach socjoterapeutycznych skierowanych na  korygowanie lęku u dzieci, niepożądanych zachowań dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki rodziny, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży.
  • Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą.
  • Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym.
  • Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.
  • Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”.
  • Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych.
  • Proces grupowy i techniki pracy z grupą.
  • Kontakt terapeutyczny w socjoterapii.
  • Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy.
  • Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.

Ćwiczenia - Warsztaty

  • Komunikacja w kontakcie z dziećmi i młodzieżą.
  • Przygotowanie scenariuszy zajęć z wybranego  obszaru realizującego  cele edukacyjnego i rozwojowe, praktyczne ich przeprowadzenie i szczegółowe omówienie procesu ewaluacji pracy z dzieckiem, warsztat z wykorzystaniem bajki terapeutycznej do pracy z dzieckiem.
  • Warsztaty dotyczące wybranych technik socjoterapeutycznych na poszczególnych etapach procesu socjoterapeutycznego.

Metody kształcenia

Wykłady:
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
warsztat: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, inscenizacje, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów. 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Wykłady: egzamin w formie pisemnej - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi obejmującymi zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Punktacja każdego pytania od 0-2 (0; 0,25; 0,5,; 0,75; 1,0; 1,25; 1,5; 1,75; 2,0) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50 %  punktów. 
  • Ćwiczenia : ocena opracowania i przeprowadzenia wybranego  z programu zagadnienia warsztatu, techniki lub elementu pracy socjoterapeutycznej – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny 

Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

  1. Bernard H., MacKenzie K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
  2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009
  3. Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy, Warszawa 2016.
  4. Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.
  5. Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
  6. Sawicka J., (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa 1999.
  7. Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.
  8. Swan L. Alex, The Practice of Clinical Sociology and Sociotherapy, Schenkman Books, 1987.

Literatura uzupełniająca

  1. De Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
  2.  Grudziewska E (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa 2015.
  3. Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007. 
  4. Plopa M., Psychologia rodziny, Warszawa 2005.
  5. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002.
     

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 22:29)