Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy społecznej, psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania teorii innych nauk w działaniach socjoterapeutycznych skierowanych na korygowanie lęku u dzieci, niepożądanych zachowań dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki rodziny, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny
Zakres tematyczny
Wykłady
Prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży.
Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą.
Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym.
Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.
Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”.
Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych.
Proces grupowy i techniki pracy z grupą.
Kontakt terapeutyczny w socjoterapii.
Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy.
Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.
Ćwiczenia - Warsztaty
Komunikacja w kontakcie z dziećmi i młodzieżą.
Przygotowanie scenariuszy zajęć z wybranego obszaru realizującego cele edukacyjnego i rozwojowe, praktyczne ich przeprowadzenie i szczegółowe omówienie procesu ewaluacji pracy z dzieckiem, warsztat z wykorzystaniem bajki terapeutycznej do pracy z dzieckiem.
Warsztaty dotyczące wybranych technik socjoterapeutycznych na poszczególnych etapach procesu socjoterapeutycznego.
Metody kształcenia
Wykłady:
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
warsztat: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, inscenizacje, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: egzamin w formie pisemnej - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi obejmującymi zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Punktacja każdego pytania od 0-2 (0; 0,25; 0,5,; 0,75; 1,0; 1,25; 1,5; 1,75; 2,0) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50 % punktów.
Ćwiczenia : ocena opracowania i przeprowadzenia wybranego z programu zagadnienia warsztatu, techniki lub elementu pracy socjoterapeutycznej – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
Literatura podstawowa
Bernard H., MacKenzie K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009
Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy, Warszawa 2016.
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
Sawicka J., (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa 1999.
Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.
Swan L. Alex, The Practice of Clinical Sociology and Sociotherapy, Schenkman Books, 1987.
Literatura uzupełniająca
De Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
Grudziewska E (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa 2015.
Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.
Plopa M., Psychologia rodziny, Warszawa 2005.
Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 22:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.