SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja dorosłych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja dorosłych
Kod przedmiotu 05.5-WP-PSD-ED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach uczenia się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o współczesnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat dorosłości jako etapu rozwojowego człowieka oraz procesów uczenia się i nauczania.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny.
  • Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych.
  • Edukacja dorosłych - formalna, pozaformalna i nieformalna.
  • Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego. Specyfika uczenia się dorosłych.
  • Znaczenia doświadczeń edukacyjnych ludzi dorosłych. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych.
  • Wymiary i przestrzenie społecznego uczenia się.
  • Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym.
  • Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi.  

Ćwiczenia:

  • Specyfika pracy edukacyjnej z  dorosłym - uwarunkowania, trudności i bariery, sposoby wsparcia i organizacji uczenia się dorosłych. 
  • Wybrane formy i zjawiska  edukacji dorosłych - analiza przypadków.
  • Edukacja osób i grup marginalizowanych i wykluczonych - długotrwale bezrobotnych, ubogich, niedostosowanych społecznie, niepełnosprawnych.
  • Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: rodzina, czas wolny, cielesność, stosunki międzyludzkie. 
  • Kultura popularna jako płaszczyzna aktywności  edukacyjnej dorosłych.
  • Miejsce pracy jako środowisko edukacyjne człowieka dorosłego. 
  • Aktywność społeczno-kulturalna/ społeczna/ polityczna  jako obszar całożyciowego uczenia się.

Metody kształcenia

Wykład - konwencjonalny, interaktywny.
Ćwiczenia - praca z dokumentem źródłowym, projekt, badania terenowe, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.  
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami
punktowymi (91-100% = 5,0; 85-90% = 4,5; 75-86% = 4,0; 68-74% = 3,5; 55-67% = 3,0; 0-54% = 2,)

Ćwiczenia - warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena przygotowanych przez studentów koncepcji projektów edukacyjnych  lub prezentacji opracowanych na podstawie analizy dokumentów źródłowych i badań terenowych dotyczących wybranych form i zjawisk edukacji dorosłych (analiza przypadku). Do oceny włączana jest również (1/5 oceny) aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusji). Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).
 

Literatura podstawowa

  1. Knowles. M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.
  2. Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych., Wyd. DSWE, Wrocław 2005.
  3. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wyd. DSWE, Wrocław 2006.
  4. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. DSW, Wrocław 2010.
  5. Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. „Dyskursy Młodych Andragogów”, tomy 2-20 (2001-2019); "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" - tomy: 21-23 (2020-2022).
  2. Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007.
  3. Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, S. Słowińska (red.), Oficyna Wydawnicza UZ,  Zielona Góra 2015. 
  4. Czerka E., Mechlińska-Pauli M., Teaching and learning in different cultures: an adult education perspective, Gdańsk Higher School of Humanities Press, Gdańsk 2009.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 00:01)