Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach uczenia się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o współczesnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat dorosłości jako etapu rozwojowego człowieka oraz procesów uczenia się i nauczania.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny.
Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych.
Edukacja dorosłych - formalna, pozaformalna i nieformalna.
Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego. Specyfika uczenia się dorosłych.
Znaczenia doświadczeń edukacyjnych ludzi dorosłych. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych.
Wymiary i przestrzenie społecznego uczenia się.
Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym.
Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi.
Ćwiczenia:
Specyfika pracy edukacyjnej z dorosłym - uwarunkowania, trudności i bariery, sposoby wsparcia i organizacji uczenia się dorosłych.
Wybrane formy i zjawiska edukacji dorosłych - analiza przypadków.
Edukacja osób i grup marginalizowanych i wykluczonych - długotrwale bezrobotnych, ubogich, niedostosowanych społecznie, niepełnosprawnych.
Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: rodzina, czas wolny, cielesność, stosunki międzyludzkie.
Kultura popularna jako płaszczyzna aktywności edukacyjnej dorosłych.
Miejsce pracy jako środowisko edukacyjne człowieka dorosłego.
Aktywność społeczno-kulturalna/ społeczna/ polityczna jako obszar całożyciowego uczenia się.
Metody kształcenia
Wykład - konwencjonalny, interaktywny. Ćwiczenia - praca z dokumentem źródłowym, projekt, badania terenowe, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami
punktowymi (91-100% = 5,0; 85-90% = 4,5; 75-86% = 4,0; 68-74% = 3,5; 55-67% = 3,0; 0-54% = 2,)
Ćwiczenia - warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena przygotowanych przez studentów koncepcji projektów edukacyjnych lub prezentacji opracowanych na podstawie analizy dokumentów źródłowych i badań terenowych dotyczących wybranych form i zjawisk edukacji dorosłych (analiza przypadku). Do oceny włączana jest również (1/5 oceny) aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusji). Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.
Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).
Literatura podstawowa
Knowles. M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.
Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych., Wyd. DSWE, Wrocław 2005.
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wyd. DSWE, Wrocław 2006.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. DSW, Wrocław 2010.
Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2013.
Literatura uzupełniająca
„Dyskursy Młodych Andragogów”, tomy 2-20 (2001-2019); "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" - tomy: 21-23 (2020-2022).
Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007.
Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, S. Słowińska (red.), Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2015.
Czerka E., Mechlińska-Pauli M., Teaching and learning in different cultures: an adult education perspective, Gdańsk Higher School of Humanities Press, Gdańsk 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 00:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.