SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wstępu do  pedagogiki,  dydaktyki, podstaw psychologii rozwojowej, podstaw psychologii klinicznej, metod nauki czytania i pisania.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Terapia pedagogiczna - uściślenie terminologii 

 2)Prawne aspekty udzielana terapii pedagogicznej

3) Nauczyciel: - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne, warsztat specjalistyczny.

4) Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się 

 

 

Ćwiczenia

  1. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
  2. Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
  3. Formy terapii pedagogicznej.
  4. Zasady terapii pedagogicznej.
  5. Rodzaje metod wykorzystywanych w terapii pedagogicznej

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach,   

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Ćwiczenia – zaliczenie przeprowadzane jest na podstawie projektu zajęć terapeutycznych, w którym zawarte są cele i zasady oddziaływań korekcyjnych terapeutycznych, analizowania metod pracy do uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się obejmującymi procesy poznawcze    Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Wykład – test  wiedzy zawierającego pytania z zakresu definiowania pojęć z pedagogiki korekcyjnej, różnicowania specyficznych i zwykłych trudności w uczeniu się, przedstawiania obrazu kliniczego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz wykładów  (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Terapia pedagogiczna : wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne / Iwona Dąbrowska-Jabłońska ; Uniwersytet Opolski. - Wyd. 2. - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012
  2.  Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi : nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Magdalena Wójcik. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016
  3. Terapia pedagogiczna. [T. 1], Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. - Wyd. 4. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010
  4. Bezdroża terapii pedagogicznej / Ewa Lewandowska // W: Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka : praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Marek i Joanny Łuczak ; Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach. Filia w Piotrkowie Trybunalskim. - Piotrków Trybunalski : Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2010. - S. 69-75

Literatura uzupełniająca

 Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.

 Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, 2022, Anita Famuła-Jurczak , Scientific Bulletin of Chełm - Section of Pedagogy, No. 1, 71--82,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 19:21)