Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych metod i środków oddziaływań oraz narzędzi,
nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,
wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz do świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT w pracy pedagoga.
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu informatyki / technologii informacyjnych – zakres szkoły średniej.
Zakres tematyczny
TI/ ICT – ustalenia terminologiczne.
Zagadnienia: budowa i zasada działania komputera oraz urządzeń peryferyjnych; bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych; alternatywne systemy operacyjne; lokalna sieć komputerowa; bazy danych; połączenia proxy (UZ); przestrzeganie prawa autorskiego; legalne korzystanie aplikacji i Internetu.
Edytor tekstu - formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami.
Arkusz kalkulacyjny- możliwości oraz podstawowe zastosowania.
Multimedia – definicje, narzędzia i realizacja.
Aplikacje w chmurze – przegląd, możliwości oraz zastosowania.
Projektowanie i realizacja witryny internetowej (CMS).
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem narzędzi online i symulacji;
pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej);
ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja;
ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych;
praca z książką lub kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu);
zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z systemu Google (Classroomy) oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.