SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne
Kod przedmiotu 11.3-WP-PEDP-TI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych metod i środków oddziaływań oraz narzędzi,
  • nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,
  • wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz do świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT w pracy pedagoga.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu informatyki / technologii informacyjnych – zakres szkoły średniej.

Zakres tematyczny

  1. TI/ ICT – ustalenia terminologiczne.
  2. Zagadnienia: budowa i zasada działania komputera oraz urządzeń peryferyjnych; bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych; alternatywne systemy operacyjne; lokalna sieć komputerowa; bazy danych; połączenia proxy (UZ); przestrzeganie prawa autorskiego; legalne korzystanie aplikacji i Internetu.
  3. Edytor tekstu - formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami.
  4. Arkusz kalkulacyjny- możliwości oraz podstawowe zastosowania.
  5. Multimedia – definicje, narzędzia i realizacja.
  6. Aplikacje w chmurze – przegląd, możliwości oraz zastosowania.
  7. Projektowanie i realizacja witryny internetowej (CMS).

Metody kształcenia

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem narzędzi online i symulacji;
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej);
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja;
  • ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych;
  • praca z książką lub kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu);
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z systemu Google (Classroomy) oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informacyjne": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Habraken J., Microsoft Office 365 Inside Out, wyd. Pearson Education, USA 2021.
  3. Official Google Blog (2023), https://blog.google/
  4. Official Microsoft Blog (2023), https://blogs.microsoft.com/

Literatura uzupełniająca

  1. Bhanot R., Educational Development Through Information and Communications Technology, wyd. Routledge, Londyn 2017.
  2. Jędryczkowski J., Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos
  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.htm

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

 

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na stronie: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 06-04-2023 11:59)