SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwój mowy i języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwój mowy i języka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-RMJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
  • dr Małgorzata Kozłowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z normą rozwojową oraz warunkami prawidłowego rozwoju mowy i języka. Przygotowanie do projektowania działań wspomagających rozwój mowy dziecka.
 

 

Wymagania wstępne

Student posiada posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Rozwój i kształtowanie mowy dziecka;

  1. Okresy w rozwoju mowy.
  2. Znaczenie okresu prenatalnego w rozwoju mowy.
  3. Pierwszy rok życia dziecka: nabywanie podstaw sprawności językowych w kontekście rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
  4. Rozwój fonologicznej, gramatycznej, semantycznej i pragmatycznej sprawności językowej od drugiego do siódmego roku życia.

Analizowanie i ocenianie rozwoju kształtowania się mowy dziecka 

  1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy. Czynniki biologiczne i środowiskowe zakłócające rozwój mowy.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca z książką, klasyczna metoda problemowa, projekt, metoda przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: 

Średnia arytmetyczna z   ocen otrzymanych z aktywności oraz z pozytywnej oceny z kolokwium, przygotowanego studium przypadku oraz diagnozy

Kolokwium wg punktacji  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz pozytywnej oceny z egzaminu 

 Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć

Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy  

W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów 

Literatura podstawowa

  1. Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.
  2. Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia – pytania i odpowiedzi, Opole 1999.
  3. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  4. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
  5. Logopedia : teoria zaburzeń mowy / red. Stanisław Grabias, Marek Kurkowski.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Eliot L., Co tam się dzieje? Poznań 2003.
  2. Gierasimowa A.S., Kuzniecowa W.G., Przewodnik po wczesnym rozwoju dziecka. Wszystkie aspekty rozowju dziecka od narodzin do roku, Warszawa 2007.
  3. Gierasimowa A.S., Kuzniecowa W.G., Przewodnik po wczesnym rozwoju dziecka. Wszystkie aspekty rozowju dziecka od roku do dwóch lat, Warszawa 2007.
  4. Przetacznikowa M., Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka, w: Szuman S., red., O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa 1968.
  5. Zawitkowski P., Terczyńska I., Korzeniewska J., Stobicka-Stolarska P., Mieszkis-Święcicka D., Mamo, tato, co ty na to? O opiece, pielęgnacji i rozwoju waszego maleństwa,  Warszawa 2021.
  6. Zawitkowski P., Stobicka-Stolarska P., Mieszkis-Święcicka D., Mamo, tato, co ty na to? Nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka,  Warszawa 2017.
  7. Zawitkowski P., Szulc J., Mamo, tato, co ty na to? Wszystko o co chcielibyście zapytać specjalistów, ​​​​​​​ Warszawa 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 20:24)