Zapoznanie z normą rozwojową oraz warunkami prawidłowego rozwoju mowy i języka. Przygotowanie do projektowania działań wspomagających rozwój mowy dziecka.
Wymagania wstępne
Student posiada posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Rozwój i kształtowanie mowy dziecka;
Okresy w rozwoju mowy.
Znaczenie okresu prenatalnego w rozwoju mowy.
Pierwszy rok życia dziecka: nabywanie podstaw sprawności językowych w kontekście rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
Rozwój fonologicznej, gramatycznej, semantycznej i pragmatycznej sprawności językowej od drugiego do siódmego roku życia.
Analizowanie i ocenianie rozwoju kształtowania się mowy dziecka
Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy. Czynniki biologiczne i środowiskowe zakłócające rozwój mowy.
Metody kształcenia
Dyskusja, praca z książką, klasyczna metoda problemowa, projekt, metoda przypadku.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna z ocen otrzymanych z aktywności oraz z pozytywnej oceny z kolokwium, przygotowanego studium przypadku oraz diagnozy
Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz pozytywnej oceny z egzaminu
Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć
Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy
W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów
Literatura podstawowa
Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
Logopedia : teoria zaburzeń mowy / red. Stanisław Grabias, Marek Kurkowski.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012
Literatura uzupełniająca
Eliot L., Co tam się dzieje? Poznań 2003.
Gierasimowa A.S., Kuzniecowa W.G., Przewodnik po wczesnym rozwoju dziecka. Wszystkie aspekty rozowju dziecka od narodzin do roku, Warszawa 2007.
Gierasimowa A.S., Kuzniecowa W.G., Przewodnik po wczesnym rozwoju dziecka. Wszystkie aspekty rozowju dziecka od roku do dwóch lat, Warszawa 2007.
Przetacznikowa M., Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka, w: Szuman S., red., O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa 1968.
Zawitkowski P., Terczyńska I., Korzeniewska J., Stobicka-Stolarska P., Mieszkis-Święcicka D., Mamo, tato, co ty na to? O opiece, pielęgnacji i rozwoju waszego maleństwa, Warszawa 2021.
Zawitkowski P., Stobicka-Stolarska P., Mieszkis-Święcicka D., Mamo, tato, co ty na to? Nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, Warszawa 2017.
Zawitkowski P., Szulc J., Mamo, tato, co ty na to? Wszystko o co chcielibyście zapytać specjalistów, Warszawa 2017.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 20:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.