SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biblioterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biblioterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-BT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu:

  1. Opanowanie teoretycznych /interdyscyplinarnych/ i metodycznych podstaw biblioterapii oraz zrozumienie znaczenia rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów.   
  2. Ukształtowanie umiejętności i rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych.
    1. Uwrażliwienie studentów na potrzebę budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych oraz kształtowania kompetencji komunikacyjnych uczniów za pomocą oddziaływań biblioterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne - wynikające z dotychczasowego przebiegu studiów:

1. Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce ucznia, jego rozwoju i funkcjonowania.

2. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki ucznia.

3. Wrażliwość na życiowe problemy ucznia, empatia i otwartość.

Zakres tematyczny

1. Teoria i metodyka biblioterapii; biblioterapia jako nauka, metoda wychowania, terapii, profilaktyki, resocjalizacji; biblioterapia jako płaszczyzna współdziałania środowisk wychowawczych; biblioterapia jako program wychowawczy w edukacji integracyjnej i włączającej.

2. Biblioterapia w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałymi uczniami – w edukacji ogólnodostępnej, inkluzyjnej.

3.Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych.

4. Bajkoterapia w redukcji lęków u dzieci, kształtowaniu postaw i kompetencji społeczno-emocjonalnych.

5. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w rozwijaniu aktywności twórczej, samoprezentacji, integrowaniu grupy, aktywizowaniu procesów poznawczych.

6. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży, w rozwijaniu umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży.

7. Konstruowanie modeli, programów, konspektów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.

8. dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych /w tym alternatywnych/ - w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.     

Metody kształcenia

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metoda projektu (projekt praktyczny).

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w zajęciach, wynik kolokwium, oceny z prac praktycznych /indywidualnych i zespołowych/

  ocena:

średnia arytmetyczna z ocen:

           wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony 

           w połowie i na końcu semestru;

           umiejętności – oceny z prac /projektów/ praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów

           zgodności z wymogami metodycznymi

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.

Literatura podstawowa

1. Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.

2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.

3. Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.

4. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia : rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.

5. Rubin R.J., Bibliotherapy Sourcebook, Londyn 1978 

Literatura uzupełniająca

  1. Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.
  2.  Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1994.Szaga H., Bajki terapeutyczne, Kraków 2014.
  3. Wójtowicz M., Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją. Terapia, zabawa, nauka, Gdańsk 2010.
    1.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2023 19:48)