SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biblioterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-BT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Cel przedmiotu:
Wymagania wstępne - wynikające z dotychczasowego przebiegu studiów:
1. Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce ucznia, jego rozwoju i funkcjonowania.
2. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki ucznia.
3. Wrażliwość na życiowe problemy ucznia, empatia i otwartość.
1. Teoria i metodyka biblioterapii; biblioterapia jako nauka, metoda wychowania, terapii, profilaktyki, resocjalizacji; biblioterapia jako płaszczyzna współdziałania środowisk wychowawczych; biblioterapia jako program wychowawczy w edukacji integracyjnej i włączającej.
2. Biblioterapia w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałymi uczniami – w edukacji ogólnodostępnej, inkluzyjnej.
3.Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych.
4. Bajkoterapia w redukcji lęków u dzieci, kształtowaniu postaw i kompetencji społeczno-emocjonalnych.
5. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w rozwijaniu aktywności twórczej, samoprezentacji, integrowaniu grupy, aktywizowaniu procesów poznawczych.
6. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży, w rozwijaniu umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży.
7. Konstruowanie modeli, programów, konspektów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
8. dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych /w tym alternatywnych/ - w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metoda projektu (projekt praktyczny).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywny udział w zajęciach, wynik kolokwium, oceny z prac praktycznych /indywidualnych i zespołowych/
ocena:
średnia arytmetyczna z ocen:
wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony
w połowie i na końcu semestru;
umiejętności – oceny z prac /projektów/ praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów
zgodności z wymogami metodycznymi
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
1. Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
3. Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.
4. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia : rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
5. Rubin R.J., Bibliotherapy Sourcebook, Londyn 1978
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2023 19:48)