SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MPMD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem laboratoriów jest:

  1. Poznanie metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem realizowanej w instytucjach opieki w systemie pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech oraz formach pieczy zastępczej, a także dla dzieci w wieku przedszkolnym będących w systemie oświatowym.
  2. Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy, nauczyciela oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci.
  3. Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej. Analizowanie i projektowanie prostych scenariuszy zajęć.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Problematyka laboratoriów:

  1. Poznanie specyfiki metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem, instytucji pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech (klubów dziecięcych, niani, żłobków), a także dla dzieci w wieku przedszkolnym będących w systemie oświatowym.
  2. Małe dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych pieczy zastępczej (ośrodki preadopcyjne, rodziny zastępcze o charakterze pogotowia rodzinnego.
  3. Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy, nauczyciela oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy, nauczyciela młodszych dzieci.
  4. Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodszym dzieckiem.
  5. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy, do możliwości małych dzieci na danym etapie rozwoju, współpracy z rodzicami i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć).
  6. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań opiekuńczo – wychowawczych w pracy z młodszym dzieckiem, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej

Metody kształcenia

praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką i innymi dokumentami wymaganymi w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych dla małych dzieci, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć opiekuńczo - wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Gajewska, G., Szczęsna, A., Rewińska, E. (2004). Warsztat opiekuna – wychowawcy młodszych dzieci. Scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej. T.6, Zielona Góra: PEKW Gaja.
  2. Krajewska, B. (2022). Interwencyjne ośrodki preadopcyjne. Znaczenie, podstawy funkcjonowania i egzemplifikacje. Forum Pedagogiczne, 13, 2: 203–214. DOI http://doi.org/10.21697/fp.2022.2.16. https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/view/891.

  3. Lazarowicz, A. (2018). Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? Wszystko co warto wiedzieć. Dostęp: 7.03.2019: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-zlobek-klub-dzieciecy

  4. Raport Dzieci się liczą 2022 https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2022/dzieci-sie-licza-2022.html?gclid=EAIaIQobChMI38Xc2trB_QIVoIODBx0m9g0pEAAYASAAEgJShvD_BwE
  5. Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2021 r. (2022). Warszawa.
  6. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Dz.U. z 2011 r., nr 45, poz. 235. Pobrane z: ttp://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20110450235. 
  7. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U.z 2011 r., poz. 998. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20111490887.
  8. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Appelt, K., Mielcarek, M. Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo. Seria II. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania. Tom 1. W: Niezbędnik dobrego nauczyciela. A. I. Brzezińska (red.). Pobrano z: 30.04.2020: file:///C:/Users/GAJA/Downloads/NDN_Opieka_i_wychowanie_1_Wczesne_dziecinstwo (1).pdf
  2. Cieślowska E. (2005). Opinie rodziców na temat opieki nad dzieckiem w żłobku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  3. Czub, M. Rozwój dziecka wczesne dzieciństwo. Seria I. Rozwój w okresie dziecińsrwa i dorastania. Tom 1, W: Niezbędnik dobrego nauczyciela. A. I. Brzezińska (red.). Pobrano z: 30.04.2020: file:///C:/Users/GAJA/Downloads/NDN_Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf
  4. Drzymała K. (2013). Niania w rodzinie w opinii rodziców na wybranych przykładach. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  5. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
  6. Gajewska, G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW „Impuls”.
  7. Komuda, Ł., Fejfer, K. (2023). Dzieci i młodzież w komercyjnym świecie. Warszawa, dostęp:
    18.03.2023, https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2023/03/Dzieci-i-mlodzież-w-komercyjnym-świecie_2023-raport-1.pdf.
  8. Kolankiewicz, M. (2017). Dzieci poza rodziną. Raport Dzieci się liczą. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol. 16, nr 1.Kurcz, A. (2015). Standardy ochrony małego dziecka przed zaniedbaniem w środowisku żłobka i ich rola w zapobieganiu krzywdzenia dziecka w rodzinie. W: M. Orłowska, M. Gościniewicz, G. Pisarczyk (red.), (Prze)moc w rodzinie. Instytucjonalne formy (po)mocy (s. 339–356). Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
  9. Lazarowicz, A. (2018). Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? Wszystko co warto wiedzieć. Dostęp: 7.03.2019: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-zlobek-klub-dzieciecy
  10. Maciejewska (Szulgacz) N. (2014). Rola rodziców w procesie usamodzielniania się dziecka w wieku od 7 miesięcy do 3 lat. Na przykładzie placówek w Głogowie. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  11. Poradnik dla wychowawców i opiekunów żłobków. Pobrano z: 30.04.2020: https://www.zlobek.info.pl/category/poradnik-dla-zlobkow/
  12. Program Maluch+. Pobrano z: 30.04.2020: https://www.gov.pl/web/rodzina/programy-i-projekty-program-maluch
  13. Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2017 r. (2018). Pobrane z: 30.10.2019, https://www.gov.pl/attachment/5293ed48-5708-4fc8-8449-7d882d418653.
  14. Strony internetowe opiekunów dzieci do lat trzech. Np.: facebook: grupa żłobkowe ciocie: https://www.facebook.com/groups/705636876200342/
  15. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 10:24)