Teoretyczne przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej. Przyswojenie niezbędnej wiedzy teoretycznej i trening umiejętności praktycznej realizacji diagnozy logopedycznej i terapii zaburzeń artykulacyjnych. Ćwiczenie umiejętności dostosowania metod terapeutycznych w zakresie dyslalii i palatolalii do indywidualnych potrzeb pacjenta w zależności od przyczyn i wieku.
Wymagania wstępne
Anatomia i fizjologia narządów mowy. Etapy prawidłowego rozwoju mowy. Typologia zaburzeń komunikacji językowej. Wprowadzenie do metodyki diagnozy i terapii logopedycznej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Wprowadzenie terminologiczne do dyslalii i palatolalii.
Dyslalia a dysglosja.
Przyczyny, patomechanizmy i objawy zaburzeń artykulacyjnych.
Klasyfikacje dyslaii według kryteriów etiologicznych i objawowych.
Mowa osób z wadą rozszczepową twarzoczaszki.
Konwersatoria
Metodyka diagnozy dyslalii; diagnozowanie zaburzenia artykulacyjnego – standard badania logopedycznego; prezentacja testów diagnostycznych.
Metodyka terapii: zasady planowania pracy terapeutycznej; metody pracy (ogólne i szczegółowe);
Powrót do fizjologii narządów mowy, jako warunek niezbędny do wywołania i utrwalenia poprawnej artykulacji głosek.
Usprawnianie słuchu fonemowego i fonetycznego.
Metody wywoływania głosek, wprowadzania do nagłosu, śródgłosu i wygłosu wyrazu oraz mowy sponatnicznej.
Profilaktyka zaburzeń artykulacyjnych.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład tradycyjny.
Konwersatoria – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratoria - Na ocenę z laboratoriów składają się wyniki osiągnięte z projektu (50%) oraz studium przypadku (50%).
Wykłady - Ocena ze sprawdzianu.
Ocena końcowa - Na ocenę z przedmiotu składa się średnia ocen z laboratorium (50%) i wykładu (50%). Z obu form zajęć oceny muszą być pozytywne.
Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach.
Literatura podstawowa
Cieszyńska J., Metody wywoływania głosek, Kraków 2012.
Czaplewska E., Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji, [w:] Diagnoza logopedyczna: podręcznik akademicki, GWP, Sopot 2012.
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 2003.
Mackiewicz B., Wskazówki do nauki prawidłowego połykania w wadach zgryzu i wymowy u dzieci, [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
Minczakiewicz E., Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia, Kraków 1997.
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 2004.
Skorek E.M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.
Sołtys-Chmielowicz A., Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków 2016.
Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania-teoria-praktyka, Bielsko-Biała 2006.
Pluta-Wojciechowska D., Mowa dzieci z rozszczepemwargi i podniebienia, Kraków 2011.
Pluta-Wojciechowska D., Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom 2019.
Skorek E.M., Reranie: profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2002.
Skorek E.M., Samogłoski; profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2000.
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
Baxter R., Język na uwięzi, Kraków 2023.
Literatura uzupełniająca
Jeżewska-Krasnodębska E., Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwoodwym, Kraków 2015.
Jeżewska-Krasnodębska E., Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, Kraków 2015.
Kozłowska M., Wybrane problemy logopedyczne dzieci z klas zerowych (wyniki badań własnych) - przyczynek o dyskusji o profilaktyce, [w]: Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. ER.M.Skorek, Zielona Góra 2017.
Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
Skorek E.M., Rządzka M., Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, Zielona Góra 2011.
Stecko E., Zaburzenia mowy – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994.
Wójtowicz J., Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1981.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 21:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.