SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-KPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Poznanie przez studentów standaryzowanych programów profilaktycznych oraz nabycie umiejętności konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych – indywidualnych i grupowych.
Wiedza dotyczącą profilaktyki społecznej.
Problematyka laboratorium:
Przegląd i analiza standaryzowanych programów profilaktycznych.
Zasady konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych. Aspekty prawne konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych.
Poznanie strategii postępowania profilaktycznego na różnych szczeblach w środowisku lokalnym - rozwijania zainteresowań i aktywizowania środowiska lokalnego. Zastosowanie podejścia systemowego w profilaktyce w planowanych przedsięwzięciach profilaktycznych - kształtowanie współpracy, grupowego rozwiązywania problemów i kształtowania kompetencji komunikacyjnych.
Podstawy konstruowania indywidualnych programów profilaktycznych.
Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Zaplanowanie i skonstruowanie programu wychowawczo-profilaktycznego, prezentacja strategii alternatyw; dokonanie indywidualnej diagnozy dziecka i skonstruowanie indywidualnego programu profilaktycznego na przykładzie dziecka w roli (bohater rodziny, maskotka, kozioł ofiarny, niewidzialne dziecko).
Ocena końcowa:
Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z laboratorium.
Ocena końcowa: średnia ocen zaliczenia wykładów i ćwiczeń.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Ocenie poddawana też jest postawa wobec przedmiotu.
Borzucka-Sitkiewicz K., Profilaktyka społeczna - aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.
Gaś Z.B., Poleszak W. Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=13927
Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
Konopczyński M i in., Zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły i placówki oświatowej, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6320
Kmiecik - Jusięga K., Laurman-Jarząbek Edyta. Profilaktyka społeczna. Kontekst teoretyczny i dobre praktyki. Warszawa 2016.
Wieczorek M., Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki. Krok po kroku, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=20541
Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004.
2. Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
3. https://www.ore.edu.pl/2011/03/bank-programow-profilaktycznych/
4. Barry M., Jenkins R., Implementing mental health promotion, Oxford: Elsevier 2006.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 22:18)