SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-KPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

Poznanie przez studentów standaryzowanych programów profilaktycznych oraz nabycie umiejętności konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych – indywidualnych i grupowych. 

Wymagania wstępne

Wiedza dotyczącą profilaktyki społecznej.

 

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium:

Przegląd i analiza standaryzowanych programów profilaktycznych.

Zasady konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych.  Aspekty prawne konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych.

Poznanie strategii postępowania profilaktycznego na różnych szczeblach w środowisku lokalnym - rozwijania zainteresowań i aktywizowania środowiska lokalnego. Zastosowanie podejścia systemowego w profilaktyce w planowanych przedsięwzięciach profilaktycznych - kształtowanie współpracy, grupowego rozwiązywania problemów i kształtowania kompetencji komunikacyjnych.

Podstawy konstruowania indywidualnych programów profilaktycznych.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:

Zaplanowanie i skonstruowanie programu wychowawczo-profilaktycznego, prezentacja strategii alternatyw; dokonanie indywidualnej diagnozy dziecka i skonstruowanie indywidualnego programu profilaktycznego na przykładzie dziecka w roli (bohater rodziny, maskotka, kozioł ofiarny, niewidzialne dziecko).

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z laboratorium.

Ocena końcowa: średnia ocen zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Ocenie poddawana też jest postawa wobec przedmiotu.

 

Literatura podstawowa

  1. Borzucka-Sitkiewicz K., Profilaktyka społeczna - aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.

  2.  Gaś Z.B., Poleszak W. Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=13927

  3. Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.

  4. Konopczyński M i in., Zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły i placówki oświatowej, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6320

  5. Kmiecik - Jusięga K., Laurman-Jarząbek Edyta. Profilaktyka społeczna. Kontekst teoretyczny i dobre praktyki. Warszawa 2016.

  6. Wieczorek M., Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki. Krok po kroku,  https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=20541

 

     

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004.

        2. Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.

        3. https://www.ore.edu.pl/2011/03/bank-programow-profilaktycznych/  

        4. Barry M., Jenkins R., Implementing mental health promotion, Oxford: Elsevier 2006.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 22:18)