SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody socjoterapii 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody socjoterapii 1
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MS1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

 - opanowanie wiedzy z zakresu metod pracy socjoterapeutycznej'

- poznanie zasad diagnozy socjoterapeutycznej oraz różnorodnych metod oddziaływań socjoterapeutycznych;

- kształtowanie umiejętności z zakresu metod i technik stosowanych w socjoterapii;  kształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy socjoterapeutycznej oraz pracy socjoterapeutycznej w określonych grupach dzieci i młodzieży; rozwijanie umiejętności pracy z grupą.

Wymagania wstępne

Zaliczenie treści przedmiotu Podstawy socjoterapii

Zakres tematyczny

  1. Praktyczne zagadnienia związane z diagnozą potrzeb socjoterapeutycznych;
  2. Proces socjoterapeutyczny;
  3. Struktura zajęć socjoterapeutycznych;
  4. Techniki pracy grupowej;
  5. Funkcjonowanie świetlic i placówek socjoterapeutycznych;
  6. Zabawa w socjoterapii;
  7. Zajęcia rozwijające w socjoterapii;
  8. Zajęcia socjoterapeutyczne mające na celu zmiany w obrazie siebie;
  9. Trening interpersonalny w socjoterapii;
  10. Psychodrama i drama jako metody pracy socjoterapeutycznej;
  11. Relaksacja w socjoterapii;
  12. Arteterapia w pracy socjoterapeutycznej.

Metody kształcenia

Laboratorium – praca warsztatowa, dyskusja, metoda projektowa, burza mózgów, praca grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - zajęcia  z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (temat ekspercki dotyczący wybranej metody socjoterapii – praca indywidualna lub grupowa (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań socjoterapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań socjoterapeutycznych.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

 

Literatura podstawowa

  1. Siroka E.K., Grundy D.E., Sociotherapy, Fideli Publishing, New York, 2010
  2. Grudziewska E. (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: programy zajęć (cz. 1, 2, 3), Warszawa 2015, 2016, 2017.
  3. Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
  4. Lasota A., Franczyk J.L. Socjoterapia dzieci i młodzieży: diagnoza i metody pracy, Warszawa 2015.
  5. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  6. Sawicka K (red.) Socjoterapia, Warszawa, 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
  2. Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011..
  3. Szczepanik R, Jaros A. Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Łódź 2016.
  4. Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 20:52)