SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy pomagania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy pomagania
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-TPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie wybranych koncepcji człowieka.
  2. Ćwiczenie umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej 

Zakres tematyczny

  1. Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania, koncepcje poradnictwa
  2. Teoretyczne nurty pomagania
  3. Nurt behawioralny (karanie, nagradzanie, diagnoza zachowania)
  4. Nurt poznawczy (praca z przekonaniami – RTZ, myśli automatyczne)
  5. Nurt psychodynamiczny (mechanizmy obronne, proces pomocowy wg Alfreda Adlera, koncepcja introwertyzmu i ekstrawertyzmu wg Carla Junga)
  6. Nurt humanistyczny (pomaganie nastawione na klienta wg Carla Rogersa) ;
  7. Inne podejścia (strategiczna terapia Miltona Ericksona, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach). 

Metody kształcenia

praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

lub praca pisemna do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach zaprezentowania tematu; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły prezentacji treści)

Ocenę końcową stanowi ocena zdobyta z ćwiczeń 

Literatura podstawowa

  1. A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2007
  2. J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998
  3. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa 1982
  4. C.G.Jung, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Warszawa 1981
  5.  A.Adler, Sens życia, Warszawa 1986
  6.  C.R.Rogers, Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991
  7. Haley, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995
  8. H.Ratner, E. George, Ch. Iveson, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. 100 najważniejszych tez, założeń i technik, Łódź 2017
  9. M.Maultsby, M.Wirga, M. DeBernardi, ABT twoich emocji, Żnin 2019
  10. A.Gulczyńska, I.Rotberg, Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania, Lublin 2020
  11. W. Schirmer, D. Michailakis, Systems Theory for Social Work and the Helping Professions, 2019

Literatura uzupełniająca

  1. Psychoterapia, red. L.Grzesiuk, , Warszawa 1998
  2. Jak pomagać dobrą radą, Kennedy, Charles, Warszawa 2010
  3. Psychologia, red. J.Strelau, , Gdańsk 2000

Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 09:02)