Ćwiczenie umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej
Nurt poznawczy (praca z przekonaniami – RTZ, myśli automatyczne)
Nurt psychodynamiczny (mechanizmy obronne, proces pomocowy wg Alfreda Adlera, koncepcja introwertyzmu i ekstrawertyzmu wg Carla Junga)
Nurt humanistyczny (pomaganie nastawione na klienta wg Carla Rogersa) ;
Inne podejścia (strategiczna terapia Miltona Ericksona, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach).
Metody kształcenia
praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
lub praca pisemna do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach zaprezentowania tematu; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły prezentacji treści)
Ocenę końcową stanowi ocena zdobyta z ćwiczeń
Literatura podstawowa
A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2007
J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczneczłowieka, Warszawa 1998
Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa 1982
C.G.Jung, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Warszawa 1981
A.Adler, Sens życia, Warszawa 1986
C.R.Rogers, Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991
Haley, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995
H.Ratner, E. George, Ch. Iveson, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. 100 najważniejszych tez, założeń i technik, Łódź 2017
M.Maultsby, M.Wirga, M. DeBernardi, ABT twoich emocji, Żnin 2019
A.Gulczyńska, I.Rotberg, Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania, Lublin 2020
W. Schirmer, D. Michailakis, Systems Theory for Social Work and the Helping Professions, 2019
Literatura uzupełniająca
Psychoterapia, red. L.Grzesiuk, , Warszawa 1998
Jak pomagać dobrą radą, Kennedy, Charles, Warszawa 2010
Psychologia, red. J.Strelau, , Gdańsk 2000
Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 09:02)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.