SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo wielokulturowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo wielokulturowe
Kod przedmiotu 14.9-WP-PEDP-PW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problemami alienacji i adaptacji kulturowej, uwrażliwienie na problemy dorosłych i małoletnich prezentujących mniejszości narodowe i etniczne.

 

Wymagania wstępne

Poradoznawstwo, Komunikacja społeczna, Pedagogika społeczna.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Poradnictwo międzykulturowe (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo)

  2. Kultura i jej składniki. Różnice kulturowe

  3. Obszary życia społecznego prezentujące różnice międzykulturowe

  4. Praktyka poradnictwa wielokulturowego w Polsce

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców)

  2. Specyficzne problemy mniejszości kulturowych (język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja)

  3. Wybrane mniejszości narodowe i etniczne reprezentowane w Polsce

  4. Problemy edukacji włączającej

Metody kształcenia

Wykład – prezentacja, wykład podający

Ćwiczenia – prezentacja, praca w małej grupie, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie kolokwium. 

Ćwiczenia: kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja dotycząca analizy wybranej grupy mniejszości (narodowej, etnicznej, religijnej), diagnoza potrzeb, projektowanie działań pomocowych.

 

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., (2006), Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa.
  2. Kożyczkowska A., (red.) (2014), Mniejszości etniczne - dylematy i konteksty tożsamościowe : polityka wielokulturowości. Gdańsk
  3. Savidan P., (2012), Wielokulturowość. Warszawa.
  4. Szerląg A., (red.), (2005), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień. Kraków.
  5. Dolińska A., Górska A., Homel K., Kucharczyk J. (red.), (2022), Integracja uchodźczyń i uchodźców w Polsce. Niemal równe prawa, nierówne szanse, ISP, Warszawa
  6. Frelak J., Piłat A., (red), (2015), Migranci w Polsce, ISP, Warszawa

Literatura uzupełniająca

  1. Hall E.T., (2001), Ukryty wymiar, Warszawa.
  2. Fawcett M., Evans K., (2012), Experiential Approach for Developing Multicultural Counseling Competence, Thousand Oaks, California USA.

Każdorazowo polecana przez prowadzącego 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 23:03)