SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy audiologii i foniatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy audiologii i foniatrii
Kod przedmiotu 12.1-WP-PEDP-AUD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Dominika Kozłowska-Wojnar
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchacza: z problematyką medyczną wchodzącą w zakres działania foniatrii i audiologii, z powiązaniem logopedii z innymi dziedzinami medycyny, w tym z foniatrią i audiologią, ukazanie znaczenia wzajemnej współpracy pomiędzy logopedą a foniatrą/audiologiem.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii narządów mowy.

Zakres tematyczny

1. Anatomia, fizjologia i patofizjologia układu nerwowego, narządów głosu i mowy oraz słuchu i równowagi

- Anatomia układu oddechowego – nos, jama ustna, gardło, krtań, dolne drogi oddechowe

- Anatomia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy (ośrodkowy narząd mowy ruchowy i czuciowy).

- Anatomia narządu słuchu – ucho zewnętrzne, środkowe, wewnętrzne, nerw słuchowy, ośrodkowa część narządu słuchu

- Mechanizm prawidłowego wytwarzania fonacji.

- Badanie foniatryczne: metody subiektywne i obiektywne

- Badanie audiologiczne - Techniki badania słuchu.

2. Audiologia

- Rodzaje niedosłuchów: przewodzeniowy, odbiorczy, centralny, jednostronny; pre- i postlingwalny i jego znaczenie w procesie rozwoju mowy.

- Przyczyny niedosłuchu i głuchoty.

- Klasyfikacje ubytków słuchu – analiza audiogramów. Protezowanie.

- Czynniki determinujące kształtowanie mowy u dzieci z wadą słuchu.

- Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego

3. Foniatria

- Choroby narządu fonacyjnego: dysfonie organiczne, czynnościowe, zawodowe, pooperacyjne oraz dziecięce.

- Prawidłowa emisja głosu

- Metody rehabilitacyjne

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz z przygotowania studium przypadku  (25%) i ocena z pracy samodzielnej (25%).

Wykłady

Kolokwium pisemne.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanej z wykładów oraz ćwiczeń     

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Obrębowski A., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
  2. Pruszewicz A., red., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.
  3. Pruszewicz A., Audiologia kliniczna: zarys, Poznań 2003
  4. Śliwińska-Kowalska M., Audiologia kliniczna, Łódź 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Janczewski G., Otolaryngologia praktyczna, Gdańsk 2005.
  2. Marciniak T., Anatomia prawidłowa człowieka, Warszawa 1965.
  3. Sinkiewicz A., Poradnik dla laryngektomowanych, Bydgoszcz 1992.
  4. Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy: poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 19:14)