SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy audiologii i foniatrii |
Kod przedmiotu | 12.1-WP-PEDP-AUD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchacza: z problematyką medyczną wchodzącą w zakres działania foniatrii i audiologii, z powiązaniem logopedii z innymi dziedzinami medycyny, w tym z foniatrią i audiologią, ukazanie znaczenia wzajemnej współpracy pomiędzy logopedą a foniatrą/audiologiem.
Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii narządów mowy.
1. Anatomia, fizjologia i patofizjologia układu nerwowego, narządów głosu i mowy oraz słuchu i równowagi
- Anatomia układu oddechowego – nos, jama ustna, gardło, krtań, dolne drogi oddechowe
- Anatomia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy (ośrodkowy narząd mowy ruchowy i czuciowy).
- Anatomia narządu słuchu – ucho zewnętrzne, środkowe, wewnętrzne, nerw słuchowy, ośrodkowa część narządu słuchu
- Mechanizm prawidłowego wytwarzania fonacji.
- Badanie foniatryczne: metody subiektywne i obiektywne
- Badanie audiologiczne - Techniki badania słuchu.
2. Audiologia
- Rodzaje niedosłuchów: przewodzeniowy, odbiorczy, centralny, jednostronny; pre- i postlingwalny i jego znaczenie w procesie rozwoju mowy.
- Przyczyny niedosłuchu i głuchoty.
- Klasyfikacje ubytków słuchu – analiza audiogramów. Protezowanie.
- Czynniki determinujące kształtowanie mowy u dzieci z wadą słuchu.
- Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego
3. Foniatria
- Choroby narządu fonacyjnego: dysfonie organiczne, czynnościowe, zawodowe, pooperacyjne oraz dziecięce.
- Prawidłowa emisja głosu
- Metody rehabilitacyjne
Wykłady – wykład konwencjonalny, pokaz.
Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz z przygotowania studium przypadku (25%) i ocena z pracy samodzielnej (25%).
Wykłady
Kolokwium pisemne.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanej z wykładów oraz ćwiczeń
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 19:14)