SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczne aspekty trudnosci w uczeniu się |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PATU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z pedagogicznymi problemami związanymi z trudnościami w uczeniu się, przyczynami trudności, rodzajami, sposobami pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z modelami pracy terapeutycznej i pedagogicznej, z zasadami planowania pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z wiedzą na temat organizacji pomocy pedagogicznej udzielanej dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Wykłady
1. Pojęcie trudności w uczeniu się i jego zakres, rodzaje, przyczyny i objawy trudności w uczeniu się,
2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.
3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.
7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych przez Studenta podczas dyskusji (umiejętność argumentowania, budowanie tez, hipotez) oraz sprawdzianu pisemnego (wyjaśnianie psychospołecznych trudności w uczeniu się oraz ich konsekwencji dla funkcjonowania jednostki). Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN
Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.
Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.
Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.
Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.
Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 07:38)