SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do praktyki w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i oświatowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do praktyki w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i oświatowych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PrOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu rozszerzenie wiedzy teoretycznej i przygotowanie studentów do odbywania praktyk w instytucjach zatrudniających pedagogów . Ma także na celu rozszerzenie świadomości studenta odnośnie własnych predyspozycji i umiejętności w zakresie pracy w zawodzie pedagoga

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii i pedagogiki

Zakres tematyczny

Aksjologiczny kontekst praktyk

Model relacji opiekun – student-praktykant

Trening kreatywności jako forma kształcenia zdolności twórczego rozwiązywania problemów

Model treningu kreatywności

Dialog i komunikowanie się – filary negocjacyjnego modelu praktyk

Kształtowanie kompetencji społecznych - autoprezentacja, samoświadomość-określenie mocnych i słabych stron, podstawy komunikacji interpersonalnej, zasady nawiązywania pierwszego kontaktu, współpraca z grupą, nauczycielami pedagogami; nauczycielami - terapeutami w placówce, radzenie sobie ze stresem.

Metody kształcenia

dyskusja i ćwiczenia praktyczne, analiza dokumentacji

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestniczenie w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej 

Literatura podstawowa

  1. Gajewska G., Doliński A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. 1, Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2009). Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. 11, Zielona Góra.
  4. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra
  5. Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa.
  6. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 10:18)