SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-TPOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy;
Wskazanie na:kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze opiekuna-wychowawcy; potrzebę rozwoju zawodowego; potrzebę stymulowania aktywności poznawczej wychowanków; znaczenie autorytetu opiekuna-wychowawcy; moderowanie interakcji między wychowankami; rolę opiekuna-wychowawcy jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.
WYKŁADY
Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy. Personalistyczne podstawy etycznego wymiaru pracy opiekuńczo-wychowawczej. Odpowiedzialność za podopiecznych - wychowanków. Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Doskonalenie zawodowe. Planowanie pracy. Stres w pracy opiekuna-wychowawcy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.
ĆWICZENIA
Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy). Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wykorzystanie indywidualnych zasobów w rozwijaniu aktywności i zainteresowań wychowanków. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją, itp.).
Wykład: wykład konwencjonalny i dialogowy, prezentacja multimedialna
Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: zaliczenie kolokwium (praca pisemna, pytania otwarte) Zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)
Zaliczenie z ćwiczeń: ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (Zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)), praca pisemna; konspekt - ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna oceny z wykładów i z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 09:18)