SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychopedagogika |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDD-P |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pomoc społeczna i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i pomagania.
Ćwiczenie umiejętności analizowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i innych.
Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
wiedza z zakresu poradnictwa
Teoretyczne nurty pomagania - analiza motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Wybrane perspektywy teoretyczne:
- Koncepcja behawioralna (karanie i nagradzanie jako metody oddziaływań wychowawczych).
- Koncepcja poznawcza (zasady racjonalnego myślenia, koncepcja poznawcza Becka i racjonalno-emotywna Ellisa).
- Koncepcja psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria C.Junga, indywidualna psychologia A. Adlera).
- Koncepcja humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg C.Rogersa, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach).
- Koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, liberalne, dialogowe).Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania.
Praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praca pisemna do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach zaprezentowania tematu; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły prezentacji treści)
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 09:22)